Picture of Charlotte

Charlotte

10 veelvoorkomende blunders op social media

Je denkt misschien dat het een eitje is. Je maakt zakelijke accounts aan op Facebook, Instagram, LinkedIn en/of Twitter. Je streeft ernaar om geweldige content te creëren en deelt een voorproefje van je nieuwste product of vertelt iets over je diensten. Elke dag check je of er nieuwe likes of volgers zijn bijgekomen. Maar al snel merk je dat het lastiger is dan verwacht en weinig impact heeft. Hoe kan dat? Waarschijnlijk maak je een van deze veelvoorkomende fouten!

In deze blog

Een sterke basis is key

Het inzetten van social media om je marketingdoelen te behalen is een uitstekend idee, ook wel bekend als social media marketing. Maar om succes te boeken, moet je een stevig fundament hebben. Dit begint met een doordacht marketingplan dat social media marketing omvat. Zonder een strategie blijft je content beperkt tot leuke berichten zonder veel rendement. Als je hiermee worstelt, kun je overwegen om een social media bureau in te schakelen. Raad eens? Wij zijn zo’n bureau! Bij ons krijg je je eigen social media manager die jouw social media beheert. Handig, toch?

Voorkom deze veelgemaakte fouten

Nadat je basis op orde is, is het tijd om te controleren of je een van deze veelvoorkomende fouten maakt:

  1. Te weinig posts:

    Gebrek aan activiteit kan leiden tot vergetelheid. Misschien weet je niet wat je volgers interessant vinden, of je hebt gewoon geen inspiratie. In dat geval is het inschakelen van een social media bureau een goed idee. Samen stel je een contentstrategie op, en jouw social media manager zorgt ervoor dat je doelgroep altijd boeiende content van en over je bedrijf te zien krijgt.

  2. Niet persoonlijk genoeg zijn.

    Mensen doen graag zaken met mensen. Dus laat vooral zien wie er aan de achterkant werkt om connecties op te bouwen en een persoonlijke band te creëren.

  3. Spelfouten:

    Spelfouten trekken meer aandacht dan de inhoud van je bericht, en meestal niet op de goede manier.

  4. Niet reageren op vragen.

    Mensen gebruiken social media om snel te communiceren. Als je niet reageert, kan dat negatieve gevolgen hebben. Ze kunnen zelfs naar een concurrent overstappen.

  5. Het verwijderen of negeren van negatieve comments.

    Bedank mensen voor feedback, waardeer het, en laat zien dat je openstaat voor verbeteringen.

  6. Te veel hashtags.

    Overmatig gebruik van hashtags kan wanhopig overkomen.

  7. Zenden, zenden en nog eens zenden.

    Je wilt niet overkomen als een digitale reclamefolder. Mensen komen naar social media om te verbinden, niet om advertenties te zien.

  8. Niet terugvolgen.

    Als je meer volgers wilt, moet je zelf ook mensen volgen, inclusief klanten, leveranciers, partners en branche-influencers.

  9. Gebrek aan betrokkenheid.

    Als je interessante posts tegenkomt, reageer er dan op. Dit vergroot je zichtbaarheid en naamsbekendheid.

  10. Geen goede marketing mix tussen content.

    Zorg voor een mix van verschillende soorten content, zoals video’s, afbeeldingen, infographics of blogs. Mensen willen niet alleen aanbiedingen zien. Het is uiteraard belangrijk, maar als bedrijf zul je een gezonde mix van informerende, amuserende en overtuigende content moeten hebben.

Hoe voorkom je deze fouten?

Schrijf een gedetailleerde social mediastrategie en leg de nadruk op interactie. Als je hulp nodig hebt, kun je je social media uitbesteden aan een social media bureau zoals wij. Je krijgt je eigen social media expert die alles voor je regelt. Dit bespaart je veel hoofdpijn, dat kan ik je verzekeren!

Focus op interactie

Social media draait om sociaal zijn, maak daar gebruik van. Gesprekken vergroten je bereik en de impact van je berichten. Mensen zullen eerder geneigd zijn om je te volgen als ze zien dat anderen je content interessant vinden. Dit wordt ook wel social proof genoemd.

Serieus aan de slag met social media?

Wil je deze veelvoorkomende fouten op social media vermijden? Weet je niet wat je moet posten of leveren je berichten niet het verwachte resultaat op? Laat je social media dan uitbesteden. Je krijgt je eigen social media expert die jouw social media beheert.

Ook jouw Social Media laten uitbesteden?

Ook jouw social media bij ons achterlaten? Ontdek hoe wij al 200+ klanten verder helpen met hun social media

Meer lezen?

4 boxes with text inside
Online Adverteren Uitbesteden
Michael

Wat is het ‘See, Think, Do, Care’ (stdc) model?

In de digitale wereld van vandaag is het essentieel voor elk bedrijf om zijn online aanwezigheid effectief te beheren. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw producten of diensten de juiste doelgroep bereiken? Hoe weet je welke strategieën effectief zijn en welke aanpassingen nodig zijn om de resultaten te verbeteren? Het antwoord ligt in het begrijpen en toepassen van het STDC-model – een krachtig kader voor online adverteren.

Lees verder »
Social Media Uitbesteden
Lucas Kloeten

Wat worden dé 4 social trends in 2024?

De laatste maanden van 2023 vliegen om. Van Black Friday deals vallen we in de kerstdrukte en voor je het weet sta je met familie en vrienden te proosten op een knallend nieuwjaar. 2024, here we come! En ja, ook in 2024 blijft Social Media belangrijker dan óóit. Bestaande trends worden nog populairder, maar sommige trends worden ook in een vernieuwd jasje gestoken óf zijn zelfs compleet nieuw. Wij hebben de 4 belangrijkste trends op een rij gezet. Pak een kop koffie en lees snel verder!

Lees verder »
Online Adverteren Uitbesteden
Michael

Online Adverteren in 2024? Deze trends ziet Social Media Hulp

2023 was voor de online advertentiewereld een turbulente tijd. De ene na de andere maatregel vanuit de EU wordt opgelegd om adverteren eerlijker en privacyvriendelijker te maken. Belangrijke ingrepen, maar wel ingrepen waar onze adverteerders goed mee om moeten leren gaan.

Lees verder »
Social Media Uitbesteden
Charlotte

10 veelvoorkomende blunders op social media

Je denkt misschien dat het een eitje is. Je maakt zakelijke accounts aan op Facebook, Instagram, LinkedIn en/of Twitter. Je streeft ernaar om geweldige content te creëren en deelt een voorproefje van je nieuwste product of vertelt iets over je diensten. Elke dag check je of er nieuwe likes of volgers zijn bijgekomen. Maar al snel merk je dat het lastiger is dan verwacht en weinig impact heeft. Hoe kan dat? Waarschijnlijk maak je een van deze veelvoorkomende fouten!

Lees verder »
Man falling into hole
Social Media Uitbesteden
Lucas Kloeten

Valkuilen wanneer je zelf met social media begint

Tegenwoordig kun je er simpelweg niet meer omheen: Social media. Het is iets waarvan je al snel kan denken: “Dat doe ik wel effe”. Maar toch blijkt vaak uit de praktijk dat je dit toch niet “effe” doet! 😉 Je neemt je voor om elke dag wat te plaatsen op je tijdlijn, maar omdat je het zo druk hebt verlies je deze taak al snel uit het oog. Of je weet gewoon niet wat je erop zou moeten zetten. Zelf je social media onderhouden? Bij deze de meest voorkomende valkuilen!

Lees verder »
Social Media Uitbesteden
Charlotte

Zo kies je de juiste social media kanalen voor jouw bedrijf

In de moderne zakenwereld is een sterke online aanwezigheid en socialmediamarketing essentieel voor het succes van bijna elk bedrijf. Echter, met zoveel verschillende socialmediaplatformen om uit te kiezen kan het lastig zijn om te bepalen welke kanalen je het beste in kunt zetten. Hoe weet je of je hier de juiste keuze in maakt? Je leest het in deze blog!

Lees verder »