Een sterke basis is key
Het inzetten van social media om je marketingdoelen te behalen is een uitstekend idee, ook wel bekend als social media marketing. Maar om succes te boeken, moet je een stevig fundament hebben. Dit begint met een doordacht marketingplan dat social media marketing omvat. Zonder een strategie blijft je content beperkt tot leuke berichten zonder veel rendement. Als je hiermee worstelt, kun je overwegen om een social media bureau in te schakelen. Raad eens? Wij zijn zo’n bureau! Bij ons krijg je je eigen social media manager die jouw social media beheert. Handig, toch?
Voorkom deze veelgemaakte fouten
Nadat je basis op orde is, is het tijd om te controleren of je een van deze veelvoorkomende fouten maakt:
Te weinig posts:
Gebrek aan activiteit kan leiden tot vergetelheid. Misschien weet je niet wat je volgers interessant vinden, of je hebt gewoon geen inspiratie. In dat geval is het inschakelen van een social media bureau een goed idee. Samen stel je een contentstrategie op, en jouw social media manager zorgt ervoor dat je doelgroep altijd boeiende content van en over je bedrijf te zien krijgt.
Niet persoonlijk genoeg zijn.
Mensen doen graag zaken met mensen. Dus laat vooral zien wie er aan de achterkant werkt om connecties op te bouwen en een persoonlijke band te creëren.
Spelfouten:
Spelfouten trekken meer aandacht dan de inhoud van je bericht, en meestal niet op de goede manier.
Niet reageren op vragen.
Mensen gebruiken social media om snel te communiceren. Als je niet reageert, kan dat negatieve gevolgen hebben. Ze kunnen zelfs naar een concurrent overstappen.
Het verwijderen of negeren van negatieve comments.
Bedank mensen voor feedback, waardeer het, en laat zien dat je openstaat voor verbeteringen.
Te veel hashtags.
Overmatig gebruik van hashtags kan wanhopig overkomen.
Zenden, zenden en nog eens zenden.
Je wilt niet overkomen als een digitale reclamefolder. Mensen komen naar social media om te verbinden, niet om advertenties te zien.
Niet terugvolgen.
Als je meer volgers wilt, moet je zelf ook mensen volgen, inclusief klanten, leveranciers, partners en branche-influencers.
Gebrek aan betrokkenheid.
Als je interessante posts tegenkomt, reageer er dan op. Dit vergroot je zichtbaarheid en naamsbekendheid.
Geen goede marketing mix tussen content.
Zorg voor een mix van verschillende soorten content, zoals video’s, afbeeldingen, infographics of blogs. Mensen willen niet alleen aanbiedingen zien. Het is uiteraard belangrijk, maar als bedrijf zul je een gezonde mix van informerende, amuserende en overtuigende content moeten hebben.
Hoe voorkom je deze fouten?
Schrijf een gedetailleerde social mediastrategie en leg de nadruk op interactie. Als je hulp nodig hebt, kun je je social media uitbesteden aan een social media bureau zoals wij. Je krijgt je eigen social media expert die alles voor je regelt. Dit bespaart je veel hoofdpijn, dat kan ik je verzekeren!
Focus op interactie
Social media draait om sociaal zijn, maak daar gebruik van. Gesprekken vergroten je bereik en de impact van je berichten. Mensen zullen eerder geneigd zijn om je te volgen als ze zien dat anderen je content interessant vinden. Dit wordt ook wel social proof genoemd.
Serieus aan de slag met social media?
Wil je deze veelvoorkomende fouten op social media vermijden? Weet je niet wat je moet posten of leveren je berichten niet het verwachte resultaat op? Laat je social media dan uitbesteden. Je krijgt je eigen social media expert die jouw social media beheert.