Wat is Social Media Recruitment?
Recruitment via Social Media houdt in dat je verschillende sociale kanalen inzet om personeel te werven en selecteren. Dit kan zowel organisch als betaald. Welke kanalen je hiervoor in kunt zetten? Eigenlijk zijn alle platformen relevant! Van Linkedin tot Instagram, Facebook & TikTok. Voordat je begint met Social Media Recruitment is het belangrijk een doordachte, strategische aanpak te hebben. Wij vertellen je later in dit artikel per kanaal waar je op moet letten en wat werkt, zodat je binnen no-time de mooiste vacatures online zet.
Waarom via Social Media?
Social Media biedt ongekende mogelijkheden om snel en efficiënt een grote groep mensen te bereiken. En laat dat nu net zijn wat jij als ondernemer wilt, toch? Met de opkomst van Social Media Recruitment is het nóg makkelijker geworden om jouw vacatures onder de juiste doelgroep te brengen. Zo hoef je niet meer door ellenlange stapels met non-interessante sollicitaties heen en kun je zelfs de rollen omdraaien; niet zorgen dat ze jouw bedrijf vinden, maar zorgen dat jíj de juiste kandidaat vindt!
Met Social media advertising kun je gericht adverteren en een specifieke doelgroep bereiken, op basis van demografische gegevens en interesses.
Het voordeel van Social Media Recruitment is dus overduidelijk: het is snel, effectief en voordelig. Bovendien kun je met Social Media Advertising de kosten beheersen door alleen te betalen voor de kliks of weergaven die je krijgt. Dit maakt social media recruitment een slimme keuze voor bedrijven die op zoek zijn naar nieuw talent!
Welke Social Media kanalen?
Met meer dan 4 miljoen gebruikers in Nederland, is LinkedIn het meest gebruikte zakelijke social media platform. Voor het invullen van openstaande vacatures biedt LinkedIn adverteren heel wat mogelijkheden. Het grootste voordeel? Je kunt een doelgroep selecteren op basis van criteria zoals; functietitel, werkervaring, opleiding en eigen eisen. Zo kun je heel specifiek targeten op een geschikte kandidaat!
Hoe dit in zijn werk gaat? Je maakt als bedrijf een bedrijfspagina aan; dit moet je eigenlijk zien als je presenteerblaadje. Deze pagina vul je met relevante informatie over het bedrijf, onder andere door regelmatig een bijdrage te leveren, video’s en foto’s toe te voegen en actuele vacatures door te plaatsen. Je kunt je bedrijfspagina ook upgraden naar een op maat gemaakte pagina. Dit zorgt ervoor dat een bezoeker enkel vacatures te zien krijgt die passen bij hun cv.
Heb je de bedrijfspagina aangemaakt en volledig gevuld? Dan kun je betaald gebruik maken van LinkedIn Recruiter. De voorwaarden voor adverteren op LinkedIn zijn terug te vinden op de website, maar wij kunnen vast verklappen: je betaalt minimaal €9 euro per dag voor een campagne. LinkedIn werkt tevens samen met Google, waardoor je de advertenties ook op andere websites kunt laten verschijnen.
Uiteraard hoef je niet per se te adverteren. Juist op LinkedIn kun je organisch ook vacatures in zicht brengen. Laat jouw werknemers de vacature op hun persoonlijke pagina delen en/of tag potentiële geïnteresseerden onder de vacature. Zo verschijnt-ie bij meer gegadigden op de tijdlijn en gaat het balletje rollen. Een makkelijke, eenvoudige manier om de vacature onder de aandacht te brengen!
Misschien denk je bij Facebook niet gelijk aan zakelijke connecties, maar toch kan het geen kwaad dit platform in te zetten voor online recruitment. Allereerst wordt Facebook vaak ingezet om de bedrijfscultuur te peilen. Het onderhouden van je Facebook bedrijfspagina is dan ook zeker aan te raden (dit doen onze Social Media Managers met liefde voor je). Via je bedrijfspagina kun je op een informele manier laten zien hoe een werkdag eraan toegaat, wat je als bedrijf allemaal hebt bereikt, de cultuurwaarden, etc. Door regelmatig een bericht op de tijdlijn te plaatsen, onderhoud je (directe) actie met je doelgroep. En interactie zorgt voor…? Juist, organisch bereik!
Naast het organische bereik kun je op Facebook uiteraard ook betaald adverteren. Je kunt vacatures boosten op een bepaalde doelgroep; de targeting opties zijn eindeloos. Het belangrijkste is weten aan wie je adverteert. Maak je doelgroep zo specifiek mogelijk, om te voorkomen dat je nonsens sollicitaties ontvangt. En heeft een kandidaat jouw website of vacaturepagina bezocht? Dan komt die in de retargeting; gerichte advertenties om mensen te blijven prikkelen. Wie weet is dat nét het duwtje in de rug die de kandidaat doet bellen of mailen. Twijfel je nog over de inzet van Facebook voor recruitment? Onze Online Advertentiespecialisten weten er alles van en denken graag mee!
Dit populaire Social Media platform mag uiteraard niet worden overgeslagen in het rijtje om in contact te komen met potentiële kandidaten. Zo kun je, net als op Facebook, direct adverteren met een link naar je website én kun je jouw advertentie targeten op een speciale doelgroep. Instagram kan het nog niet afleggen tegen LinkedIn, maar begint wel echt opkomst te krijgen. Nu is er onlangs nog een interessante ontwikkeling uitgebracht, namelijk leadformulieren op Instagram. Deze nieuwe feature maakt het nóg gemakkelijker om contactgegevens van bezoekers te verzamelen.
Doch moet je, voor welk kanaal je ook kiest, altijd rekening houden met je doelgroep. Bevindt de doelgroep zich überhaupt op dat platform? Zo is Instagram geschikt als je een kandidaat binnen de jongere doelgroep (20-40) zoekt, maar zul je via LinkedIn en Facebook weer op een oudere doelgroep kunnen targeten.
Binnen no-time de ideale kandidaat voor jouw vacature?
Zoals je al hebt gelezen, is het adverteren op social media mega effectief om je vacatures op te vullen. Wist je trouwens ook dat zo’n 80% van de mensen niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar er wel voor open staan? Inkoppertje! Maak ze vast warm door zo nu en dan te hinten naar jouw vacature… Wij helpen je daar graag bij!
Liever uitbesteden?
Onze online advertentiespecialisten zetten een slimme campagne voor jou in elkaar, met 100% kans op kandidaten. En dat binnen 14 dagen! Hoe we de ideale kandidaat vinden? Door een online vragenlijst te gebruiken. Het enige wat jij hoeft te doen is de details van de vacature door te geven. Dus, waar wacht je nog op? Stop met adverteren op vacaturesites, start met adverteren op je socials!