Juichende mensen in kantoor
Picture of Lucas Kloeten

Lucas Kloeten

Social media inzetten voor recruitment? Absoluut!

Het is geen geheim dat werkzoekenden en werkgevers elkaar steeds vaker vinden op platforms als LinkedIn, Facebook en Instagram. Maar hoe maak je optimaal gebruik van deze trend? Het antwoord is simpel: social media recruitment. De afgelopen jaren is dit een van de meest populaire en effectieve manieren geworden om toptalenten te vinden én aan te nemen. Maar waar moet je beginnen? In dit artikel geven wij praktische tips & tricks. Waar wacht je nog op? Lees snel verder en ontdek hoe ook jij jouw recruitment naar een hoger plan kunt tillen met behulp van social media!

In deze blog

Wat is Social Media Recruitment?

Recruitment via Social Media houdt in dat je verschillende sociale kanalen inzet om personeel te werven en selecteren. Dit kan zowel organisch als betaald. Welke kanalen je hiervoor in kunt zetten? Eigenlijk zijn alle platformen relevant! Van Linkedin tot Instagram, Facebook & TikTok. Voordat je begint met Social Media Recruitment is het belangrijk een doordachte, strategische aanpak te hebben. Wij vertellen je later in dit artikel per kanaal waar je op moet letten en wat werkt, zodat je binnen no-time de mooiste vacatures online zet.

Waarom via Social Media?

Social Media biedt ongekende mogelijkheden om snel en efficiënt een grote groep mensen te bereiken. En laat dat nu net zijn wat jij als ondernemer wilt, toch? Met de opkomst van Social Media Recruitment is het nóg makkelijker geworden om jouw vacatures onder de juiste doelgroep te brengen. Zo hoef je niet meer door ellenlange stapels met non-interessante sollicitaties heen en kun je zelfs de rollen omdraaien; niet zorgen dat ze jouw bedrijf vinden, maar zorgen dat jíj de juiste kandidaat vindt!

Met Social media advertising kun je gericht adverteren en een specifieke doelgroep bereiken, op basis van demografische gegevens en interesses.

Het voordeel van Social Media Recruitment is dus overduidelijk: het is snel, effectief en voordelig. Bovendien kun je met Social Media Advertising de kosten beheersen door alleen te betalen voor de kliks of weergaven die je krijgt. Dit maakt social media recruitment een slimme keuze voor bedrijven die op zoek zijn naar nieuw talent!

Welke Social Media kanalen?

Linkedin

Met meer dan 4 miljoen gebruikers in Nederland, is LinkedIn het meest gebruikte zakelijke social media platform. Voor het invullen van openstaande vacatures biedt LinkedIn adverteren heel wat mogelijkheden. Het grootste voordeel? Je kunt een doelgroep selecteren op basis van criteria zoals; functietitel, werkervaring, opleiding en eigen eisen. Zo kun je heel specifiek targeten op een geschikte kandidaat!

Hoe dit in zijn werk gaat? Je maakt als bedrijf een bedrijfspagina aan; dit moet je eigenlijk zien als je presenteerblaadje. Deze pagina vul je met relevante informatie over het bedrijf, onder andere door regelmatig een bijdrage te leveren, video’s en foto’s toe te voegen en actuele vacatures door te plaatsen. Je kunt je bedrijfspagina ook upgraden naar een op maat gemaakte pagina. Dit zorgt ervoor dat een bezoeker enkel vacatures te zien krijgt die passen bij hun cv.

Heb je de bedrijfspagina aangemaakt en volledig gevuld? Dan kun je betaald gebruik maken van LinkedIn Recruiter. De voorwaarden voor adverteren op LinkedIn zijn terug te vinden op de website, maar wij kunnen vast verklappen: je betaalt minimaal €9 euro per dag voor een campagne. LinkedIn werkt tevens samen met Google, waardoor je de advertenties ook op andere websites kunt laten verschijnen.

Uiteraard hoef je niet per se te adverteren. Juist op LinkedIn kun je organisch ook vacatures in zicht brengen. Laat jouw werknemers de vacature op hun persoonlijke pagina delen en/of tag potentiële geïnteresseerden onder de vacature. Zo verschijnt-ie bij meer gegadigden op de tijdlijn en gaat het balletje rollen. Een makkelijke, eenvoudige manier om de vacature onder de aandacht te brengen!

Facebook

Misschien denk je bij Facebook niet gelijk aan zakelijke connecties, maar toch kan het geen kwaad dit platform in te zetten voor online recruitment. Allereerst wordt Facebook vaak ingezet om de bedrijfscultuur te peilen. Het onderhouden van je Facebook bedrijfspagina is dan ook zeker aan te raden (dit doen onze Social Media Managers met liefde voor je). Via je bedrijfspagina kun je op een informele manier laten zien hoe een werkdag eraan toegaat, wat je als bedrijf allemaal hebt bereikt, de cultuurwaarden, etc. Door regelmatig een bericht op de tijdlijn te plaatsen, onderhoud je (directe) actie met je doelgroep. En interactie zorgt voor…? Juist, organisch bereik!

Naast het organische bereik kun je op Facebook uiteraard ook betaald adverteren. Je kunt vacatures boosten op een bepaalde doelgroep; de targeting opties zijn eindeloos. Het belangrijkste is weten aan wie je adverteert. Maak je doelgroep zo specifiek mogelijk, om te voorkomen dat je nonsens sollicitaties ontvangt. En heeft een kandidaat jouw website of vacaturepagina bezocht? Dan komt die in de retargeting; gerichte advertenties om mensen te blijven prikkelen. Wie weet is dat nét het duwtje in de rug die de kandidaat doet bellen of mailen. Twijfel je nog over de inzet van Facebook voor recruitment? Onze Online Advertentiespecialisten weten er alles van en denken graag mee!

Instagram

Dit populaire Social Media platform mag uiteraard niet worden overgeslagen in het rijtje om in contact te komen met potentiële kandidaten. Zo kun je, net als op Facebook, direct adverteren met een link naar je website én kun je jouw advertentie targeten op een speciale doelgroep. Instagram kan het nog niet afleggen tegen LinkedIn, maar begint wel echt opkomst te krijgen. Nu is er onlangs nog een interessante ontwikkeling uitgebracht, namelijk leadformulieren op Instagram. Deze nieuwe feature maakt het nóg gemakkelijker om contactgegevens van bezoekers te verzamelen.

Doch moet je, voor welk kanaal je ook kiest, altijd rekening houden met je doelgroep. Bevindt de doelgroep zich überhaupt op dat platform? Zo is Instagram geschikt als je een kandidaat binnen de jongere doelgroep (20-40) zoekt, maar zul je via LinkedIn en Facebook weer op een oudere doelgroep kunnen targeten.

Binnen no-time de ideale kandidaat voor jouw vacature?

Zoals je al hebt gelezen, is het adverteren op social media mega effectief om je vacatures op te vullen. Wist je trouwens ook dat zo’n 80% van de mensen niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar er wel voor open staan? Inkoppertje! Maak ze vast warm door zo nu en dan te hinten naar jouw vacature… Wij helpen je daar graag bij!

Mensen op een rij met attributen

Liever uitbesteden?

Onze online advertentiespecialisten zetten een slimme campagne voor jou in elkaar, met 100% kans op kandidaten. En dat binnen 14 dagen! Hoe we de ideale kandidaat vinden? Door een online vragenlijst te gebruiken. Het enige wat jij hoeft te doen is de details van de vacature door te geven. Dus, waar wacht je nog op? Stop met adverteren op vacaturesites, start met adverteren op je socials!

Ook jouw Social Media laten uitbesteden?

Ook jouw social media bij ons achterlaten? Ontdek hoe wij al 200+ klanten verder helpen met hun social media

Meer lezen?

4 boxes with text inside
Online Adverteren Uitbesteden
Michael

Wat is het ‘See, Think, Do, Care’ (stdc) model?

In de digitale wereld van vandaag is het essentieel voor elk bedrijf om zijn online aanwezigheid effectief te beheren. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw producten of diensten de juiste doelgroep bereiken? Hoe weet je welke strategieën effectief zijn en welke aanpassingen nodig zijn om de resultaten te verbeteren? Het antwoord ligt in het begrijpen en toepassen van het STDC-model – een krachtig kader voor online adverteren.

Lees verder »
Social Media Uitbesteden
Lucas Kloeten

Wat worden dé 4 social trends in 2024?

De laatste maanden van 2023 vliegen om. Van Black Friday deals vallen we in de kerstdrukte en voor je het weet sta je met familie en vrienden te proosten op een knallend nieuwjaar. 2024, here we come! En ja, ook in 2024 blijft Social Media belangrijker dan óóit. Bestaande trends worden nog populairder, maar sommige trends worden ook in een vernieuwd jasje gestoken óf zijn zelfs compleet nieuw. Wij hebben de 4 belangrijkste trends op een rij gezet. Pak een kop koffie en lees snel verder!

Lees verder »
Online Adverteren Uitbesteden
Michael

Online Adverteren in 2024? Deze trends ziet Social Media Hulp

2023 was voor de online advertentiewereld een turbulente tijd. De ene na de andere maatregel vanuit de EU wordt opgelegd om adverteren eerlijker en privacyvriendelijker te maken. Belangrijke ingrepen, maar wel ingrepen waar onze adverteerders goed mee om moeten leren gaan.

Lees verder »
Social Media Uitbesteden
Charlotte

10 veelvoorkomende blunders op social media

Je denkt misschien dat het een eitje is. Je maakt zakelijke accounts aan op Facebook, Instagram, LinkedIn en/of Twitter. Je streeft ernaar om geweldige content te creëren en deelt een voorproefje van je nieuwste product of vertelt iets over je diensten. Elke dag check je of er nieuwe likes of volgers zijn bijgekomen. Maar al snel merk je dat het lastiger is dan verwacht en weinig impact heeft. Hoe kan dat? Waarschijnlijk maak je een van deze veelvoorkomende fouten!

Lees verder »
Man falling into hole
Social Media Uitbesteden
Lucas Kloeten

Valkuilen wanneer je zelf met social media begint

Tegenwoordig kun je er simpelweg niet meer omheen: Social media. Het is iets waarvan je al snel kan denken: “Dat doe ik wel effe”. Maar toch blijkt vaak uit de praktijk dat je dit toch niet “effe” doet! 😉 Je neemt je voor om elke dag wat te plaatsen op je tijdlijn, maar omdat je het zo druk hebt verlies je deze taak al snel uit het oog. Of je weet gewoon niet wat je erop zou moeten zetten. Zelf je social media onderhouden? Bij deze de meest voorkomende valkuilen!

Lees verder »
Social Media Uitbesteden
Charlotte

Zo kies je de juiste social media kanalen voor jouw bedrijf

In de moderne zakenwereld is een sterke online aanwezigheid en socialmediamarketing essentieel voor het succes van bijna elk bedrijf. Echter, met zoveel verschillende socialmediaplatformen om uit te kiezen kan het lastig zijn om te bepalen welke kanalen je het beste in kunt zetten. Hoe weet je of je hier de juiste keuze in maakt? Je leest het in deze blog!

Lees verder »