Ook jouw doelgroep zit op social media
Het social media gebruik is gigantisch groot, en blijft maar groeien. Ten eerste zijn er steeds meer mensen die gebruik maken van social media, maar daarnaast stijgt ook de hoeveelheid tijd die een gebruiker op social media besteedt. Het maakt voor miljoenen mensen deel uit van het dagelijkse leven. Ze staan ermee op, en gaan ermee naar bed. Je kunt er eigenlijk wel vanuit gaan dat ook jouw doelgroep op minimaal een van de social media platformen te vinden is. Een social media expert kan je helpen om te bepalen welk platform het populairst is bij jouw doelgroep, zodat je jouw producten en diensten via die weg kan promoten.
Als jouw bedrijf niet actief is op social media laat je dus heel veel kansen liggen. Al helemaal als je je bedenkt dat veel concurrenten hier wél gebruik van maken!
Vergroot je naamsbekendheid
Voor herkenbaarheid van jouw bedrijfs- of productnaam is er momenteel geen beter kanaal dan social media. Je vergroot de online aanwezigheid van jouw bedrijf en zorgt dat jouw doelgroep regelmatig jouw logo of bedrijfsnaam voorbij zien komen. Hierdoor leren volgers je bedrijf kennen en zorg je dat je een vertrouwde naam wordt onder je doelgroep. Regelmatige berichten zorgen dat je top-of-mind blijft bij je volgers. Dat zorgt ervoor dat ze eerder aan jouw bedrijf denken als ze een product of dienst nodig zijn.
Verder heb je met goede social media marketing invloed op waar je bekend om staat als bedrijf. Als mensen vaak genoeg berichten van jou zien, beïnvloed je welke associaties ze maken als ze aan jouw bedrijf denken. Dit kunnen we doen door dit consistent uit te stralen in de berichten die geplaatst worden.
Efficiënt adverteren
Met social media marketing kun je heel specifiek een doelgroep aanspreken. Kortom: we laten de advertenties zien aan mensen die het meest waarschijnlijk geïnteresseerd zijn. Dit kan op basis van bijvoorbeeld leeftijd, geslacht of woonplaats. Daarmee maximaliseer je het resultaat van je advertenties. Dit maakt het efficiënte en relatief goedkope manier van adverteren.
Vergeleken met traditionele media is adverteren via social media ook wendbaar. Een social media expert kan precies zien hoeveel mensen er zijn bereikt en hoeveel acties hieruit gekomen zijn. Wij kunnen daarmee de effectiviteit van verschillende advertenties en doelgroepen met elkaar vergelijken, en snel aanpassingen doen.
Krijg expertstatus onder je doelgroep
Een goed onderhouden social media pagina zorgt ervoor dat je professioneel overkomt bij je doelgroep. Omdat veel bedrijven al actief zijn op social media, wordt dit in vaak zelfs verwacht. Consumenten gaan bijvoorbeeld naar social media om informatie te vinden over je bedrijf. Als ze daar zien dat je social media op een professionele manier wordt bijgehouden, wordt je eerder als expert gezien. Ook aan likes en volgers zien mensen dat je betrouwbaar bent en populair binnen je doelgroep.
Als er geen goed bijgehouden pagina gevonden wordt, kun je daarmee zelfs klanten mislopen.
Meer verkeer op je website
Het genereren van website bezoeken kan ook goed via social media. Zo kun je in berichten linkjes plaatsen waarmee mensen naar de website gaan, zodat ze die altijd makkelijk kunnen vinden. Actief zijn op social media zorgt er ook voor dat je makkelijker te vinden bent via Google. Uiteindelijk levert dit je leads of verkopen op!
Beïnvloed het koopgedrag van je klanten
Voor veel bedrijven uiteindelijk het belangrijkste: jouw product of dienst verkopen. Met social media marketing kun je op veel verschillende manieren jouw producten of diensten laten zien. Je maakt mensen bewust van dat het bestaat, hoe het ze kan helpen en waarom ze het bij jou zouden moeten kopen. Mensen blijven ook op de hoogte van kortingen en nieuwe producten. Dit kan ervoor zorgen dat je direct meer verkoopt, bijvoorbeeld omdat mensen op een link naar jouw webshop klikken. Het kan ook zorgen dat mensen in de toekomst eerder aan jouw bedrijf denken op het moment dat ze iets nodig zijn.
Dit kan ervoor zorgen dat je meer klanten krijgt. Eerder genoemde punten zoals: naamsbekendheid, verkeer op je website en expertstatus hebben ook allemaal direct of indirect invloed op je verkopen.
Hulp nodig bij social media?
Wil je maximaal voordeel halen uit de mogelijkheden van social media voor jouw bedrijf? Dat vergt veel discipline en regelmaat. Veel ondernemers kiezen daarom voor social media uitbesteden. Een van onze social media experts gaat dan voor aan aan de slag, zodat je er zelf geen werk van hebt!