Man falling into hole
Joran

Joran

Valkuilen wanneer je zelf met social media begint

Tegenwoordig kun je er simpelweg niet meer omheen: Social media. Het is iets waarvan je al snel kan denken: “Dat doe ik wel effe”. Maar toch blijkt vaak uit de praktijk dat je dit toch niet “effe” doet! ;) Je neemt je voor om elke dag wat te plaatsen op je tijdlijn, maar omdat je het zo druk hebt verlies je deze taak al snel uit het oog. Of je weet gewoon niet wat je erop zou moeten zetten. Zelf je social media onderhouden? Bij deze de meest voorkomende valkuilen!

In deze blog

Beginnen zonder strategie

Wanneer je begint met social media voor jouw bedrijf heb je vast een doel voor ogen. Je wilt meer naamsbekendheid en interactie, of meer verkopen. Maar hoe je op dat punt komt wordt vaak vergeten, het gaat namelijk niet vanzelf. Als je een professionele uitstraling wilt hebben en ervoor wilt zorgen dat mensen jouw bedrijf herkennen, is het erg belangrijk om je aan een aantal kaders te houden. Anders wordt het al snel een ratjetoe van verschillende foto’s, video’s en willekeurig kleurgebruik. Dit zijn allemaal symptomen van een gebrek aan strategie.

Als je dus succesvol wilt zijn op social media is het belangrijk om een strategie te hebben. Stel om te beginnen een doel op en houd je daaraan. Vervolgens is het belangrijk om de juiste kanalen te kiezen. Gedaan? Top! Hoe je verder gaat lees je uitgebreid in deze blog.

Je bedrijfspagina wordt een “omroep”

Waarom social media zo gigantisch groot is geworden? In 1 woord: Interactie! Mensen kunnen met elkaar in gesprek, elkaar opzoeken en communities vormen, waar ter wereld ze ook zijn. Dit gebeurt dus continu. Niet alleen tussen mensen, maar ook tussen mensen en bedrijven. In sommige gevallen zelfs tussen bedrijven onderling!

Het is dus belangrijk dat jouw bedrijfspagina niet verandert in een omroep. Op social media draait alles om het genereren van interactie. Lok dus reactie uit van jouw volgers door bijvoorbeeld vragen te stellen, of zelfs door een winactie op te zetten. Wat ook belangrijk is: Reageer op je volgers! Bijvoorbeeld als ze leuk reageren op jouw bericht, of wanneer er een vraag wordt gesteld. Helaas krijg je soms ook te maken met negatieve reacties, hoe goed je het ook doet. De grootste valkuil hierbij is dat je het vervolgens negeert. Ga het gesprek aan en kom samen tot een oplossing, zo laat je aan anderen ook zien dat je betrokken bent met je klanten!

Een obsessie met likes krijgen

Op alles wat er geplaatst wordt op social media kunnen anderen reageren. Veelal met een duimpje (like) of een reactie. Dit is op vrijwel elk platform hetzelfde. Natuurlijk wil je graag dat dat getalletje dat achter het duimpje staat zo hoog mogelijk is, en dat het aantal volgers explosief groeit. Het is leuk dat als je iets plaatst, je veel likes krijgt, maar wat betekent dat dan? Vooral als er verder geen interactie is zeggen die likes eigenlijk niet zo heel veel, en veel volgers hebben is leuk, maar als ze passief blijven is dat natuurlijk ook niet veel waard. Daarom is het belangrijk dat je je niet focust op het getalletje naast het duimpje, maar op het plaatsen van leuke content die bijdraagt aan jouw eigenlijke doel: omzet genereren.

Alleen maar serieuze content plaatsen

Er zijn natuurlijk allerlei soorten bedrijven actief op social media, maar bijvoorbeeld Facebook en Instagram zijn helemaal niet bedacht voor bedrijven, het is voor mensen. Vaak zie je dan ook dat content waar mensen in voorkomen beter scoort dan een kale tekst of een afbeelding waar alleen jouw product op te zien is.

Laat jouw bedrijf zich dus van zijn menselijke kant zien, en neem het niet altijd even serieus. Laat vooral té correcte taal achterwege en schrijf op een vriendelijke en informele manier, dat vinden mensen fijner om te lezen dan de zoveelste kurkdroge lap tekst. Zelfs “serieuze” bedrijven als een advocatenkantoor of een accountant zie je af en toe wat grappigs plaatsen. Aan de andere kant is een valkuil natuurlijk ook dat je niet jouw doel uit het oog verliest. Het gaat er uiteindelijk om dat je een juiste balans vindt tussen informeren en entertainen.

Geef niet op

Social media lijkt vaak op het verdoen van je tijd. Je haalt er namelijk niet vaak direct resultaat uit. Ook kan het zijn dat jouw kanalen maar langzaam groeien, terwijl je ziet dat iemand anders compleet viral gaat. Dit werkt vaak ontmoedigend, of jouw enige doel is ook om viral te gaan. Echter is de kans niet gigantisch groot dat dat daadwerkelijk gaat gebeuren. Blijf daarom helder naar jouw strategie kijken en blijf consistent. Dan zul je uiteindelijk zien dat die groei vanzelf komt.

Wat als ik geen tijd heb?

Denk je na het lezen van deze blog nou: “Leuk al die tips, maar ik heb eigenlijk helemaal geen tijd en zin om me hiermee bezig te houden”? Dan kun je natuurlijk ook gewoon jouw social media uitbesteden! Zo geniet je van alle voordelen van social media, zonder dat je er naar hoeft om te kijken. Jouw persoonlijke social media manager zorgt dan dat al jouw kanalen tiptop in orde komen én blijven. Wil je hier meer over weten? Neem dan gerust contact met ons op.

Ook jouw Social Media laten uitbesteden?

Ook jouw social media bij ons achterlaten? Ontdek hoe wij al 200+ klanten verder helpen met hun social media