Wat is CPC (cost-per-click)
CPC staat voor cost per click, oftewel de kosten per klik. Dit geeft aan hoe duur 1 klik op een advertentie is. De CPC is uit te rekenen door het besteede bedrag te delen door het aantal klikken. Als je met €10 budget bijvoorbeeld 20 klikken krijgt is de CPC €0,50.
Bieden met de CPC
Advertentieplatformen als Facebook/Meta of Google proberen automatisch de meest betaalbare klik binnen te halen. Echter, het is ook mogelijk om zelf aan te geven hoeveel één klik maximaal mag kosten. Als je de waarde van een klik uit een advertentie weet kan je berekenen hoeveel die klik mag kosten om winstgevend te blijven. Als je dit weet is het mogelijk een maximaal-CPC bod in te stellen. Hiermee laat je (vooral) aan Google Ads weten tot welk CPC-bedrag je mee wil doen aan de veiling. Stel dat wij maximaal €0,50 kunnen betalen voor een klik en onze grote concurrent in Google uiteindelijk €0,80 moet betalen voor die klik. Dan doen wij aan die specifieke veiling niet mee. Die klik zou sowieso niet winstgevend zijn voor ons. Die €0,50 betalen we echter niet voor iedere klik. Stel dat onze concurrent slechts €0,22 heeft geboden op die ene klik doen wij wel mee (het is namelijk onder de €0,50), maar nu betalen we slechts €0,23; net meer dan onze concurrent dus. Zo is het mogelijk om met een maximaal-CPC bod enkel mee te doen aan relevante veilingen en te dure klikken te voorkomen.W