Wat is een persona?

Een persona is een fictief persoon, die jouw dienst of product (doelgroep) representeert. Deze persona ontstaat uit onderzoek naar de behoeften en wensen van jouw doelgroep. Het is als online marketeer of social media manager ontzettend belangrijk om de wensen van jouw doelgroep te kennen en en daarop in te kunnen spelen! Een persona krijgt een naam, leeftijd, uiterlijk, beroep, woonplaats en nog meer eigenschappen. Het wordt dus een levensecht persoon mét gezicht!

Als je meerdere doelgroepen hebt, is het ook handig meerdere persona’s te creëeren. Heb je hier nog vragen over? Een social media bureau zal je hier goed bij helpen.

Waarom persona’s inzetten?

Dankzij een persona, laten we de persona ‘Dirk’ noemen, kun je beter in kaart brengen wat de wensen en behoeften zijn van jouw doelgroep. Hier kun je jouw producten en diensten weer op aanpassen. Eigenlijk pas je dus je marketingstrategie hier op aan! 

Wat voor persona’s bestaan er?

Buyer persona:

  • De ideale klant
  • Marketing en sales effectief inzetten

User persona

  • Dit is een omschrijving van de gebruiker van het product of de dienst. Dit hoeft niet per se een bestaande klant te zijn. 
  • Handig om in een B2B omgeving in te zetten!

Alles helder?

Mooi! Zo niet, geen probleem. Dan staat jouw Social Media specialist natuurlijk voor je klaar. Heb je die niet? Dat valt op te lossen. Bekijk onze diensten

Help! Ik heb meer opheldering nodig

Heb je iets gelezen in een mail of blog wat je niet begreep, maar kan je het hier niet terugvinden? Geen paniek. Vul hieronder in welke term wat meer uitleg nodig heeft en we gaan er mee aan de slag.