Tone of Voice
De tone of voice is de manier waarop een bedrijf of merk met zijn klanten communiceert door middel van spraak en tekst. Voor de marketingcommunicatiestrategie en positionering is het belangrijk om consistent te zijn in alle marketingcommunicateuitingen. Zo ook in de tone of voice. Maar hoe bepaal je de juiste tone of voice?
Belang van de tone of voice
Allereerst is het belangrijk om te weten wat het belang is van de tone of voice en hoe deze ontstaat. Een goede tone of voice zorgt ervoor dat jouw bedrijf ‘persoonlijk’ wordt. Dit wil zeggen dat je bedrijf (of merk) een identiteit krijgt. De tone of voice kun je zien als de stem van jouw bedrijf of merk. Als je wil dat je doelgroep voor jou kiest, dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat zij weten waar je voor staat. De tone of voice helpt dit te realiseren.
De tone of voice moet passen bij je merkwaarden en het is belangrijk om hier consistent mee te zijn! Met name de consistente is bij veel bedrijven een aandachtspunt. Zeker wanneer er meerdere mensen binnen een bedrijf werken aan teksten voor marketingcommunicatieuitingen. Zorg er dus voor dat de tone of voice altijd en overal overeenkomt.
Welke tone of voice moet ik toepassen?
Om de juiste tone of voice voor jouw bedrijf te bepalen, is het belangrijk om goed te weten wat de gewenste marktpositie is en wat de merkwaarden zijn. Op basis hiervan kan vervolgens de juiste one of voice worden bepaald. Wil je dat jouw bedrijf een echte ‘fun-factor’ uitstraalt? Dan kun je bijvoorbeeld de teksten in je marketingcommunicateuitingen informeel, luchtig en spontaan houden, met hier en daar een leuke grap. Is jouw bedrijf meer gefocust op de Business-to-Business markt en past hier beter een zakelijke stijl bij? Ga dan voor een formele, zakelijke, serieuze en professionele tone of voice.