Wat is clickbait?
Clickbait wordt letterlijk vertaald als ‘klik-aas”. Het zijn sensationele afbeeldingen of titels die mensen moeten misleiden om op een link te klikken. Dit gebeurt veel op social media. Dit gaat dus nog een stap verder dan kranten die een aansprekende kop gebruiken. Bij clickbait wordt bewust de verwachting geschept dat het om iets heel sensationeels of controversieels gaat, terwijl er in het artikel inhoudelijk weinig verteld wordt.
Clickbait op social media
Je bent vast wel eens een kop op social media tegengekomen waar iets stond als: “Je zal niet geloven wat er daarna gebeurde!”. Vaak met een bijzondere of indrukwekkende afbeelding erbij. Er wordt duidelijk de indruk gewekt dat er meer aan de hand is dan werkelijk het geval is. Daarom wordt clickbait gezien als misleiding. Het doel is dan puur om te zorgen dat mensen erop klikken en bijvoorbeeld naar een website gaan, waar je waarschijnlijk allerlei reclames te zien krijgt. Eenmaal op de website verliezen mensen vaak snel hun interesse.
De mate waarin clickbait misleidend is verschilt. Soms wordt er alleen vaag de indruk gewekt dat er iets interessant aan de hand is, maar clickbait titels kunnen ook feitelijk onwaar zijn of afbeeldingen gebruiken die gephotoshopt zijn. Er is geen vastgestelde definitie van wanneer iets clickbait is. Als er een hele sappige titel wordt gegeven aan een verhaal, en het blijkt waar te zijn en inderdaad (bijna) zo sensationeel als de titel doet lijken, wordt het meestal niet beschouwd als clickbait. Terwijl er in dat geval natuurlijk ook bewust is gekozen om met de titel interesse te wekken. Het verschil is dus dat clickbait doelbewust misleidend is.