Instagram bedrijfsprofiel
Om gebruik te kunnen maken van Instagram heb je een profiel nodig (logisch 😉). Maar wat kun je hier als bedrijf zoal mee en hoe kun je meerwaarde uit een Instagramprofiel halen? Wij leggen het uit!
Wat is Instagram?
Instagram is één van de meest populaire social media platforms. Met name onder jongeren en jongvolwassenen wordt het veel gebruikt. Op Instagram kunnen gebruikers foto’s en video’s delen met anderen, die deze content vervolgens kunnen liken, erop kunnen reageren en kunnen delen met hun volgers. Het platform valt onder het bedrijf Meta, evenals Facebook, WhatsApp en een aantal andere platformen.
Vaste en tijdelijke content
De afbeeldingen en video’s die in de Instagram feed worden geplaatst zijn in principe altijd (terug) te zien op het profiel van de plaatser, totdat deze door de beheerder van het profiel worden verwijderd. Dit worden vaste posts (vaste content) genoemd. Maar, Instagram kent ook ephemeral content. Wat voor content? Ephemeral content! Oftewel ‘vergankelijke of tijdelijke content’. Dit zijn communicatie-uitingen, zoals afbeeldingen en video’s, die voor een bepaalde periode te zien zijn. Zo kun je op Instagram ook ‘stories’ plaatsen die voor 24 uur te zien zijn. Meer vragen over content op Instagram? Neem dan contact op met een social media bureau.
De voordelen van een bedrijfsaccount op Instagram
Het hebben van een Instagram bedrijfsprofiel heeft verschillende voordelen. Zo is het aantal gebruikers van dit platform alleen al in het afgelopen jaar in Nederland fors gestegen. Volgens RTL Nieuws had Instagram eind januari 2022 zo’n 6,6 miljoen Nederlandse gebruikers. Dat is 11% meer ten opzichte van het jaar daarvoor. Instagram is dus een groot en populair platform waar je een groot bereik op kunt hebben.
Een ander voordeel is dat je als bedrijf realtime statistieken kunt ontvangen. Zo kun je de prestaties bijhouden van gegevens en uitvinden wat wel en niet goed werkt bij jouw doelgroep. Superhandig én overzichtelijk!
Vanwege de interactieve aard van Instagram is het een ideaal platform om in contact te komen met je doelgroep en om een relatie met hen op te bouwen. (Potentiële) klanten die jouw berichten zien, kunnen deze liken, delen en erop reageren. Daarnaast kunnen zij jou ook een Direct Message (DM) sturen, waarmee zij met jou kunnen chatten.
En tot slot: conversie! Op Instagram kun je het bereik van jouw berichten vergroten door te adverteren. Hiermee heb je de mogelijkheid om je bereik te vergroten onder een voor jou relevante doelgroep. Omdat Instagram ook onder Meta valt, werkt de targeting hetzelfde als op Facebook. Adverteren op Instagram is mogelijk voor zowel ephemeral content in de stories, als voor vaste content in de Instagram feed.