Landingspagina
Wat is een landingspagina, waarom heb ik deze nodig en hoe maak ik van een landingspagina een goede landingspagina? Drie goede vragen waar wij het antwoord op hebben!
Wat is een landingspagina?
Eigenlijk is het heel simpel: een landingspagina is een pagina op je website, waar je vanuit een ander medium naar verwijst. Het is de webpagina waar een bezoeker op terechtkomt nadat hij of zij op een link heeft geklikt. Een voorbeeld hiervan is een link in je socialmediabericht of vanuit een Google Ads campagne.
Het nut van een landingspagina
Waarom heb je een landingspagina nodig? Er zijn verschillende voordelen die landingspagina’s met zich meebrengen. Een landingspagina zorgt ervoor dat een bezoeker, die bijvoorbeeld via jouw advertentie of socialmediabericht op je website terecht is gekomen, wordt voorbereidt op de producten of diensten die je hier vervolgens wil laten zien. Wanneer deze pagina goed aansluit op je advertentie of sociamediapost, hoeft de bezoeker minder ‘moeite’ te doen om zich op je website te oriënteren. Op deze manier hoeft hij of zij niet te zoeken of na te denken. Dit maakt de online experience van je websitebezoekers (onbewust) een stuk beter en dat leidt tot minder afhakers en meer conversie!
Een landingspagina kan daarnaast ook een financieel voordeel hebben. Wanneer een Google Ads advertentie en de landingspagina qua inhoud dicht bij elkaar liggen, dan ziet Google Ads deze advertentie als relevant. Hoe relevanter Google Ads jouw advertentie vindt, hoe lager de kosten per klik (CPC) zullen zijn.
Een goede landingspagina maak je zo
Er zijn verschillende zaken waar je op moet letten om van jouw landingspagina’s een succes te maken, namelijk:
1. Een goede eerste indruk
Een eerste indruk moet je niet onderschatten! Uit onderzoek blijkt namelijk dat iemand binnen de eerste seconden al een mening heeft gevormd over wat hij of zij ziet. Ook is het zo dat websitebezoekers al binnen 10 seconden hebben bepaald of zij op deze website blijven of deze verlaten. Het is dus belangrijk dat jouw landingspagina’s er visueel gezien goed en aantrekkelijk uitzien en dat deze ook goed in elkaar zitten. Zorg dat jouw websitebezoekers in één oogopslag kunnen zien wat jij hen te bieden hebt en hoe zij eventueel verder op je website kunnen navigeren (online experience).
2. De juiste zoekwoorden
Maar de lay out is natuurlijk niet het enige waar een landingspagina mee valt of staat. Door zoekwoorden op deze pagina’s te plaatsen, zorgen landingspagina’s namelijk ook voor betere scores in zoekmachines! Het voordeel van landingspagina’s is dat je er zoveel kunt maken als je wilt. Het is daarom aan te raden om je per pagina op één apart onderwerp te richten. Zo kun je over elk zoekwoord, die voor jouw bedrijf belangrijk is en waar jij mee gevonden wil worden, een een pagina schrijven. Door het toevoegen van meerdere webpagina’s wordt je website ook groter. Hoe groter je website is, hoe interessanter Google deze vindt. Daarom zal een website met weinig tekst lang niet zo goed scoren in Google als een website met veel tekst en pagina’s.
3. Relevante en waardevolle informatie
Belangrijk: zorg dat je altijd relevante en waardevolle informatie op je landingspagina’s hebt staan! Zo moet de inhoud goed passen bij het zoekresultaat dat in de zoekmachines verschijnt. Wanneer dit niet goed op elkaar aansluit, dan stel je je websitebezoekers eigenlijk teleur. Zij verwachtte immers op jouw website informatie te kunnen vinden die zij hier uiteindelijk niet hebben gevonden. Deze bezoekers zullen je website vervolgens snel verlaten en dat komt jouw positie in Google niet ten goede. Dus, zowel je bezoekers als Google maak je heel blij met waardevolle informatie.
4. Overzicht
Lees jij een webpagina altijd van begin tot eind helemaal door? Wij ook niet. 😉 Gelukkig zijn wij lang niet de enige. Wat mensen wel doen is een webpagina scannen, zodat zij snel de informatie kunnen vinden waar zij naar op zoek zijn. Zorg daarom voor een overzichtelijke tekst. Dit kun je door door gebruik te maken van kopjes. Gebruik een duidelijke titel en tussenkopjes! Zo weten je bezoekers direct dat zij op de juiste website zitten én kunnen zij snel de informatie vinden waar zij naar op zoek zijn.
TIP: Maak ook voldoende gebruik van witregels. Zo voorkom je grote lappen tekst. Lange teksten zorgen er ook voor dat websitebezoekers afhaken omdat zij simpelweg geen zin hebben om grote hoeveelheden teksten te moeten lezen.
5. Call To Action
Het uiteindelijke doel van een landingspagina is om conversie te realiseren. Zet je websitebezoekers daarom ook daadwerkelijk aan tot actie! Dit kun je doen door een Call To Action (CTA) aan het einde van je landingspagina’s te zetten, door middel van een korte tekst (vaak één zin of vraag) die aanzet tot actie met daarbij een knop naar de pagina waar je bezoekers wilt hebben (bijvoorbeeld een bestelknop of een knop die doorlinkt naar de contactgegevens van jouw bedrijf). Een social media bureau kan je goed helpen met het verwerken van deze vijf tips.