Wat is een winactie?

Je kent ze vast wel, die bekende ‘like, share & win’ winacties. Hartstikke leuk om te doen. Dit zijn jouw ways-to-go:

  • Zorg voor een leuke prijs om weg te geven;
  • Deel alle informatie;
  • Zorg voor een leuke foto of video waardoor de post goed opvalt;
  • Informeer de deelnemers achteraf ook over de winnaar.

Waarom een winactie?

Het is goed om vooraf te bedenken wat je met zo’n actie wil bereiken. Een winactie kan een goede manier zijn om meer volgers te krijgen op je facebook- of Instagrampagina. Maar het is ook een goede manier om je volgers te activeren. Weet dat een winactie ook bepaalde mensen aantrekt die niks met je bedrijf te maken willen hebben en je na de winactie weer ontvolgen. Houd er dus rekening mee dat het aantal volgers na de winactie terug kan lopen.

Wat mag er niet?

Een winactie is leuk en effectief, maar er zitten ook haken en ogen aan. Zo mag je als bedrijf geen verplichte voorwaarden stellen zoals je pagina volgen, je bericht delen of iemand taggen. Je mag er trouwens WEL om vragen. 😇 Maar dit mogen geen regels zijn die iemand moet opvolgen om kans te maken op het winnende item. Facebook heeft de voorwaarden zo aangepast dat wanneer je deze regels overtreedt, ze jouw Facebook- of Instagram pagina zonder pardon offline kunnen halen.

Wat mag er wel?

Je mag als bedrijf vragen het bericht te liken en er op te reageren. Je zou denken dat het delen van het bericht meer bereik genereert, maar Facebook en Instagram boosten je post juist wanneer er veel op gereageerd wordt. Een vraag stellen is bijvoorbeeld een goed idee; ‘welke smaak lijkt jou lekker?’ of ‘welke kleur zou jij willen winnen?’

Hoe kies je een winnaar?

  • Maak lootjes. Mensen vinden het vaak erg leuk als je een video maakt waarin zij kunnen zien dat er een winnaar getrokken wordt.
  • Scroll met je ogen dicht door de reacties en daar waar je stopt en de muis zich bevindt is de winnaar! Maak hier een video van. Dat vinden mensen leuk om te zien!
  • Je kunt gebruik maken van een online name picker (Wheel of Names) en maak hier een video van.
  • Maak gebruik van een Instagram Comment Picker.
  • Maak gebruik van een Facebook Comment Picker.

Succes!

Alles helder?

Mooi! Zo niet, geen probleem. Dan staat jouw Social Media specialist natuurlijk voor je klaar. Heb je die niet? Dat valt op te lossen. Bekijk onze diensten

Help! Ik heb meer opheldering nodig

Heb je iets gelezen in een mail of blog wat je niet begreep, maar kan je het hier niet terugvinden? Geen paniek. Vul hieronder in welke term wat meer uitleg nodig heeft en we gaan er mee aan de slag.