Charlotte

Charlotte

Wat is social media marketing?

Al jarenlang is het gebruik van social media in Nederland on-ge-kend(!) hoog. Niet alleen vanwege persoonlijke redenen, maar ook voor bedrijven en organisaties (dus ook voor jouw bedrijf 😉) kunnen social media effectieve instrumenten zijn om je marketingdoelstellingen te behalen. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Wat is social media marketing? Hoe werkt het? In dit blog neem ik je mee in de wereld van social media marketing. Daarna kun jij de eerste stappen zetten voor jouw bedrijf of je social media marketing verbeteren.

In deze blog

Als het goed is heeft ieder bedrijf of onderneming (ja, dus ook jij) hard gewerkt aan een gedegen marketingplan. Hierin staat precies beschreven hoe je jouw bedrijf op de kaart zet. Dit kan met traditionele media, maar ook met online media. De definitie van social media marketing lijkt spannender dan het is..

Het is niets meer of minder dan dat je social media inzet om je marketingdoelstellingen te halen. Voorbeelden van marketingdoelstellingen zijn bijvoorbeeld: je merk versterken, je merk reputatie verbeteren, je conversies verhogen of je klanttevredenheid verhogen. Veel ondernemers zetten bijvoorbeeld Instagram en Facebook in om hun naamsbekendheid te vergroten.

Waarom is social media marketing zo belangrijk?

De impact van social media kanalen is veel groter dan dat wij allemaal denken. 😮 Dit zijn een aantal voordelen waarom je social media zou moeten toevoegen aan je marketingplan: 👇

Meer naamsbekendheid

Door content te delen op social media schets je een beeld over jouw bedrijf bij je doelgroep. Als je dit op een unieke manier doet en dicht bij het imago van je bedrijf blijft, trek je vanzelf nieuwe leads (klanten) aan. Dus meer naamsbekendheid. Heb je dit eenmaal opgebouwd dan is het van belang dat je gaat bouwen aan je klantrelatie. Hoe? Door in gesprek te gaan met je doelgroep.

Meer interactie met je doelgroep

Je bereikt (potentiële) klanten veel makkelijker met social media, want zij zitten dagelijks door hun socials te scrollen. Het is daarom een geweldige manier om meer interactie met je klanten te creëren. Ga het gesprek met ze aan, luister naar wat zij te zeggen hebben en betrek ze bij je merk.

Wat je ook niet mag vergeten is dat klanten tegenwoordig het liefst zelf bepalen waar en wanneer ze diensten of producten afnemen. Het gebruik van online (sociale) platformen is hierbij toegenomen. Het is voor jou als ondernemer dan ook erg belangrijk om online actief te zijn. En.. het is ook goed voor je portemonnee als het gaat om adverteren. 💰

Goedkoop adverteren en koopgedrag beïnvloeden

Op social media kun je relatief gezien goedkoop adverteren. Je kunt een specifieke doelgroep aanspreken wat juist weer een stuk lastiger is met traditionele media. Met online adverteren kun je precies zien hoeveel mensen je bereikt hebt en of er bepaalde acties uit voortgekomen zijn. Daarnaast heb je kans dat klanten je gaan volgen of blijven volgen zodat ze op de hoogte blijven van je activiteiten en mogelijke acties.

 

 

Maar wat leveren deze voordelen mij nu precies op?

Ik hoor je denken: leuk dat je bovenstaande allemaal benoemt, maar wat levert mij dit nu precies op? 🤔 Aan de hand van je doelstelling in je social media marketingstrategie (hierover meer in de volgende paragraaf) zijn dit een aantal factoren die je zou kunnen bereiken:

  1. Het bereik vergroten – het uitbreiden van je community
  2. Je engagement verhogen – het verzamelen van likes, reacties, views en/of saves.
  3. Meer kliks genereren – bijvoorbeeld naar je website of een leadformulier.
  4. De groei van loyale fans
  5. Een verbetering in verkoop

Een social media marketingstrategie

Een goede social media marketing begint met een doordachte strategie. Hierdoor krijg je inzicht in welke kanalen en content het beste bij jouw doelgroep en doelen passen.

Voordat je een social media marketingstrategie opzet moet je onderzoek doen. Denk aan een doelgroeponderzoek, concurrentieonderzoek en een nulmeting van je eigen social mediakanalen. Daarna bepaal je in je social media marketingstrategie de:

  1. Doelstelling: wat wil je bereiken met social media?
  2. KPI’s (key performance indicators): hoe ga je meten of je jouw doelstellingen bereikt hebt?
  3. Doelgroep: wie wil je bereiken op social media?
  4. Kernboodschap: wat wordt de boodschap waarmee je jouw doel wil behalen?
  5. Platformen: welke kanalen zet je hiervoor in?

Het is belangrijk dat jouw social media marketingstrategie aansluit op de visie, ambitie en strategie van je bedrijf.

 

Paid, earned en owned media

Binnen je social media marketingstrategie kun je onderscheid maken tussen paid, earned en owned media. Wat houdt dit precies in?

  1. Paid media zijn betaalde uitingen. Denk aan advertenties. Voor social media betekent dit adverteren op Facebook, Instagram en LinkedIn. Dit heet ook wel paid reach (betaald bereik).
  2. Owned media zijn de kanalen die je in eigen beheer hebt. Voor social media betekent dit de social media-accounts van je eigen bedrijf. De berichten die je daar plaatst dragen bij aan organic reach (organisch bereik). Dit is het aantal mensen dat jouw post in hun tijdlijn zien.
  3. Earned media zijn uitingen over jouw bedrijf die door anderen geplaatst worden. Voor social media betekent dit gesprekken en discussies over jouw merk door anderen.

Social media marketing uitbesteden

De social media kanalen van je bedrijf beheren kan veel tijd en moeite kosten. Je social media uitbesteden aan een social media bureau is dan niet eens zo’n heel gek idee. 💡 Gelukkig heb je ons gevonden! Wij zijn een social media bureau dat haar dienstverlening aanbiedt aan alle midden klein bedrijven in Nederland. Wij doen graag de social media beheer van jouw bedrijf, zodat jij meer tijd hebt voor andere zaken. Lees in dit blog alles over social media uitbesteden.

Social media marketing trends

Op ons kennisplatform publiceren wij maandelijks meerdere blogs over social media en online adverteren met inzichten in trends, how-to’s en cijfers. Zo blijf je altijd op de hoogte van ontwikkelingen binnen social media en online adverteren.

Ook jouw Social Media laten uitbesteden?

Ook jouw social media bij ons achterlaten? Ontdek hoe wij al 200+ klanten verder helpen met hun social media

Meer lezen?

4 boxes with text inside
Online Adverteren Uitbesteden
Michael

Wat is het ‘See, Think, Do, Care’ (stdc) model?

In de digitale wereld van vandaag is het essentieel voor elk bedrijf om zijn online aanwezigheid effectief te beheren. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw producten of diensten de juiste doelgroep bereiken? Hoe weet je welke strategieën effectief zijn en welke aanpassingen nodig zijn om de resultaten te verbeteren? Het antwoord ligt in het begrijpen en toepassen van het STDC-model – een krachtig kader voor online adverteren.

Lees verder »
Social Media Uitbesteden
Irene

Wat worden dé 4 social trends in 2024?

De laatste maanden van 2023 vliegen om. Van Black Friday deals vallen we in de kerstdrukte en voor je het weet sta je met familie en vrienden te proosten op een knallend nieuwjaar. 2024, here we come! En ja, ook in 2024 blijft Social Media belangrijker dan óóit. Bestaande trends worden nog populairder, maar sommige trends worden ook in een vernieuwd jasje gestoken óf zijn zelfs compleet nieuw. Wij hebben de 4 belangrijkste trends op een rij gezet. Pak een kop koffie en lees snel verder!

Lees verder »
Online Adverteren Uitbesteden
Michael

Online Adverteren in 2024? Deze trends ziet Social Media Hulp

2023 was voor de online advertentiewereld een turbulente tijd. De ene na de andere maatregel vanuit de EU wordt opgelegd om adverteren eerlijker en privacyvriendelijker te maken. Belangrijke ingrepen, maar wel ingrepen waar onze adverteerders goed mee om moeten leren gaan.

Lees verder »
Social Media Uitbesteden
Charlotte

10 veelvoorkomende blunders op social media

Je denkt misschien dat het een eitje is. Je maakt zakelijke accounts aan op Facebook, Instagram, LinkedIn en/of Twitter. Je streeft ernaar om geweldige content te creëren en deelt een voorproefje van je nieuwste product of vertelt iets over je diensten. Elke dag check je of er nieuwe likes of volgers zijn bijgekomen. Maar al snel merk je dat het lastiger is dan verwacht en weinig impact heeft. Hoe kan dat? Waarschijnlijk maak je een van deze veelvoorkomende fouten!

Lees verder »
Man falling into hole
Social Media Uitbesteden
Joran

Valkuilen wanneer je zelf met social media begint

Tegenwoordig kun je er simpelweg niet meer omheen: Social media. Het is iets waarvan je al snel kan denken: “Dat doe ik wel effe”. Maar toch blijkt vaak uit de praktijk dat je dit toch niet “effe” doet! 😉 Je neemt je voor om elke dag wat te plaatsen op je tijdlijn, maar omdat je het zo druk hebt verlies je deze taak al snel uit het oog. Of je weet gewoon niet wat je erop zou moeten zetten. Zelf je social media onderhouden? Bij deze de meest voorkomende valkuilen!

Lees verder »
Social Media Uitbesteden
Charlotte

Zo kies je de juiste social media kanalen voor jouw bedrijf

In de moderne zakenwereld is een sterke online aanwezigheid en socialmediamarketing essentieel voor het succes van bijna elk bedrijf. Echter, met zoveel verschillende socialmediaplatformen om uit te kiezen kan het lastig zijn om te bepalen welke kanalen je het beste in kunt zetten. Hoe weet je of je hier de juiste keuze in maakt? Je leest het in deze blog!

Lees verder »