Wat is een tijdlijn op social media?
We kennen natuurlijk allemaal het begrip tijdlijn als een denkbeeldige of getekende lijn waarop de tijd wordt aangeduid. Zo’n tijdlijn kijkt naar het verleden en naar de toekomst.
Een tijdlijn op social media is een onderdeel van jouw persoonlijke pagina. Denk aan je Facebookpagina, Instagram profiel of LinkedIn pagina. Iedereen heeft zijn eigen unieke tijdlijn en niemand ziet precies dezelfde berichten als jij.
Websites die jij bezoekt houden precies bij waar jij op klikt. Deze sites hebben een connectie met social media platformen. Hierdoor krijg jij op bijvoorbeeld Facebook een tijdlijn te zien met gedetailleerde interesses en voorkeuren. Je leeft als het ware in je eigen filterbubbel.
Social media zoals Instagram en Facebook maken gebruik van een algoritme. Met het algoritme voorspellen deze social media wat jij leuk vindt om te zien. Kijk jij vaak grappige fails in de bouw? Dan krijg je meer van dit soort video’s te zien.
Social media zorgt er dus voor dat jij content te zien krijgt die jij ‘waarschijnlijk’ leuk vindt. Hierdoor zorgen zij ervoor dat jij langer op hun platformen rondhangt. En hoe langer jij blijft, hoe meer reclames jij ziet. En dát is het verdienmodel van social media.