Charlotte Valk

Charlotte Valk

Een succesvolle social media strategie: zo werkt het

Leuk dat je een kijkje neemt op deze blog. Welkom! Als je hier terecht bent gekomen wil je vast meer weten over een social media strategie, hoe dit precies werkt of hoe je van jouw social media strategie een succesvolle social media strategie maakt. 🏆 In deze blog leg ik het uit. Lees vooral verder!

In deze blog

Wat is een social media strategie?

Allereerst is het wel zo handig om te weten wat een social media strategie precies inhoudt. 😉 Het zit zo: als bedrijf heb je een strategie nodig om jouw doelstellingen te kunnen verwezenlijken. Wat de strategie precies is hangt onder meer af van de doelstelling. Gaat het om een marketing(gerelateerd) doel? Dan heb je een marketingplan (= strategie) nodig.

In dit plan kunnen verschillende soorten media staan om de doelgroep mee te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan een website of webshop, posters, magazines, radiospotjes en natuurlijk: social media! Voor elk medium is een strategie nodig. Vragen die je jezelf kunt stellen, zijn:

  • Passen de kosten van dit medium binnen het budget?
  • Zal het inzetten van dit medium winstgevend zijn?
  • Bereikt dit medium de juiste doelgroep?
  • Wat is het doel van de marketingcommunicatie-uitingen via dit medium?
  • Welke boodschap moet gecommuniceerd worden?
  • Welke tekst en welk beeld slaat het beste aan op de doelgroep?
  • Passen de marketingcommunicatie-uitingen bij de bedrijfsidentiteit en bij het gewenste imago?

Waarom social media?

“Waarom moet ik eigenlijk gebruikmaken van social media?” Allereerst: niets moet! Maar het is wel ontzettend handig om jouw doelgroep mee te bereiken.

Online succes

Online zijn namelijk grote successen te behalen. Uit het Nationale Social Media Onderzoek 2022 (het grootste trendonderzoek naar het social media gebruik in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy) blijkt dat het aantal Nederlanders dat gebruikmaakt van social media steeds verder toeneemt. Dit betekent dat er een enorme groep mensen is die je online kunt bereiken.

Dat is niet het enige. Want uit ditzelfde onderzoek blijkt dat ook het dagelijks gebruik van social media is toegenomen. Hierdoor is er niet alleen een grote groep potentiële klanten die je kunt bereiken, maar ook de frequentie van het zien van jouw social media content en online advertenties ligt hierdoor hoger. Of dat goed is voor de (verkoop)resultaten? JA!

Welke social media kanalen moet ik inzetten?

Social media zijn dus belangrijke platformen waar je veel winst op kunt behalen. Mits je het goed aanpakt én de juiste doelgroep weet te bereiken, natuurlijk. Welke social media kanalen je het beste kunt gebruiken? Dat ligt eraan. Waar bevindt je doelgroep zich?

Doelgroeponderzoek

Een goede voorbereiding is het halve werk. Onderzoek daarom eerst waar jouw doelgroep te vinden is. Om dit te weten te komen kun je een doelgroeponderzoek uitvoeren.

TIP: voer niet direct zelf een heel onderzoek uit! Want wie weet is er eerder een soortgelijk onderzoek onder jouw doelgroep gedaan en is deze informatie gewoon online te vinden. Zo niet? Voer dan wel zelf een fieldresearch uit. Trek een steekproef (= onderzoeksdoelgroep) uit jouw populatie (= je gehele doelgroep) en onderzoek onder deze onderzoeksdoelgroep van welke social media kanalen zij gebruikmaken. Dit kan via verschillende onderzoeksmethodes. Een voorbeeld is een (digitale) vragenlijst.

Steekproefcalculator

Wil je weten hoe groot je steekproef moet zijn om tot betrouwbare resultaten te komen? Daar is een vrij ingewikkelde formule voor. Gelukkig kun je dit ook makkelijk uitrekenen met een steekproefcalculator. Deze zijn online te vinden. Het enige wat je hierbij hoeft te doen, is:

  • De populatiegrootte invullen;
  • Het betrouwbaarheidsniveau aangeven (bij de meeste onderzoeken is dit 95%);
  • De foutmarge invullen (veelal 5%).

Easy, kind kan de was doen! 👕✨

Hoe bepaal ik mijn social media strategie?

Mocht je jouw doelgroep toch benaderen voor een onderzoek, achterhaal dan gelijk allerlei andere interessante informatie: data die je nodig hebt om jouw doelstellingen te kunnen behalen. Onderzoek bijvoorbeeld hun behoeftes, hoe deze ontstaan en hoe deze getriggert worden. Dit soort informatie is ontzettend waardevol, ook voor je social media strategie! Let wel, ook hierbij geldt: doe eerst deskresearch voordat je zelf een onderzoek start.

Onthoud dat elk social media kanaal anders is. Zo hebben mensen op LinkedIn – tijdens het gebruik van dát platform – veelal andere interesses en motieven dan mensen op Facebook of Instagram. De social media berichten kunnen daarom per platform van elkaar verschillen qua inhoud, visual en tone of voice, maar dat hoeft niet per se zo te zijn.

Stap 1: Doelstellingen

De eerste stap richting een succesvolle social media strategie zijn duidelijke doelstellingen. Met SMART-doelstellingen kun je achteraf precies meten of je een doel binnen de bepaalde tijd wel of niet hebt gerealiseerd en dus of je strategie wel of niet succesvol is geweest. Daarom moet een doelstelling altijd Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden zijn:

  • Specifiek: wees specifiek in het formuleren van je doelstellingen. Dit kan door concreet te beschrijven wat je wil bereiken. Wees duidelijk en zorg dat je de woorden en zinnen niet op andere manieren kunt opvatten. Een voorbeeld van een doelstelling die niet specifiek is, is “Over ongeveer een jaar willen wij meer omzet genereren.” ‘Meer omzet’ is niet concreet. Want bij hoeveel meer omzet ben je tevreden?
  • Meetbaar: om dit soort verwarring te voorkomen is het belangrijk om je doelstellingen ook meetbaar te maken. Dit kun je doen door er cijfers aan te koppelen, bijvoorbeeld: “Over ongeveer een jaar willen wij 30% meer omzet genereren t.o.v. het jaar hiervoor.”
    Let er bij het aanpassen van een SMART-doelstelling wel op dat deze na de aanpassing nog steeds SMART geformuleerd is. ‘T.o.v. het jaar hiervoor’ is namelijk niet specifiek. Maak er bijvoorbeeld “Over ongeveer een jaar willen wij 30% meer omzet genereren t.o.v. het jaar 2021.” van.
  • Tijdsgebonden: maar ook ‘Over ongeveer een jaar’ is niet correct (en niet specifiek). Om een doel te kunnen behalen moet deze een deadline hebben. Alleen zo kun je achteraf zien of je de doelstelling binnen de bepaalde tijd wel of niet hebt behaald. Ook een planning is met een deadline makkelijker te maken. Er is dus weer een aanpassing nodig, bijvoorbeeld: “In 2023 willen wij 30% meer jaaromzet genereren t.o.v. het jaar 2021.”

    (Ja, je ziet het goed. Normaal gesproken komt de T van tijdsgebonden pas aan het einde van dit model. Toch is het handiger om de deadline al te weten vóórdat je bij de andere twee punten komt. Zo kun je beter inschatten of een doelstelling ook acceptabel en realistisch is.)

  • Acceptabel: voor het realiseren van een doelstelling is het belangrijk dat iedereen die hieraan meewerkt, het hier ook mee eens is. Vinden zij 30% meer omzet te ambitieus? Overleg dan welk percentage voor hen wel acceptabel is en stel het doel vervolgens bij: “In 2023 willen wij 20% meer jaaromzet genereren t.o.v. het jaar 2021.”

  • Realistisch: tot slot ga je goed na of de doelstelling ook realistisch is. Zo moet deze niet te hoog gegrepen – maar ook zeker niet te makkelijk haalbaar zijn. Is een doelstelling niet realistisch? Kijk dan of je de hoogte van je doel kunt veranderen of kijk of je de deadline kunt aanpassen. “In 2023 willen wij 15% meer jaaromzet genereren t.o.v. het jaar 2021.

 

Stap 2: Concurrentieanalyse

Wanneer je de SMART-doelstellingen duidelijk op papier hebt staan, is het tijd om na te denken over je social media strategie: HOE ga je jouw doelstellingen realiseren door middel van social media? Voordat je dit voor jezelf bepaalt is het verstandig om eerst een concurrentieanalyse uit te voeren. Kijk wat jouw concurrenten (en/of andere bedrijven) doen op social media.

Je kunt ervoor kiezen om succesvolle ideeën van je concurrenten over te nemen. Want “Beter goed gejat dan slecht bedacht…” of toch niet? Tuurlijk kun je ervoor kiezen om (een aantal) ideeën van andere bedrijven ook uit te voeren, zoals de unieke content van Bol.com. Maar denk wel aan je gewenste marktpositie en imago. Wil je uniek en onderscheidend zijn en jezelf anders positioneren dan je concurrenten? Laat dit dan ook blijken middels je socials. 😀

Met een concurrentieanalyse op social media kun je dus onderzoeken welke strategieën en content goed aanslaan op je doelgroep. Dit kun je vervolgens zelf toepassen. Echter, je kunt een concurrentieanalyse ook juist om een hele andere reden uitvoeren. Namelijk om te onderzoeken wat concurrenten zoal doen en hoe jij het anders en misschien wel beter kunt doen!

Stap 3: Gewenste marktpositie bepalen

Nu je weet wat je concurrenten op social media uitstralen, is het van belang om jouw eigen gewenste marktpositie te bepalen. Heb je deze al duidelijk? Mooi! Zo niet, dan help ik je hier een eindje mee op weg.

  • USP’s: wat maakt jouw bedrijf uniek ten opzichte van concurrenten? Waarom zouden consumenten jouw producten moeten kopen of diensten af moeten nemen? Wat heb jij wat concurrenten niet hebben? Maak dit voor jezelf duidelijk en pas dit vooral toe in je strategie. Zorg dat je doelgroep weet wat jouw bedrijf, merk, product of dienst uniek maakt.
  • Kernwaarden: bepaal de kernwaarden van je bedrijf. Welke waarden vinden jullie belangrijk? Wat zijn jullie drijfveren? Bedenk er een stuk of 3, 4 of 5 en zorg dat de doelgroep weet wat jullie kernwaarden zijn. Enkele voorbeelden van kernwaarden zijn: betrouwbaar, passie, kwaliteit, duurzaam, creatief, tevreden en waardevol.
  • Bedrijfsidentiteit: door sommigen wordt een bedrijfsidentiteit wel eens verward met het imago. Echter, een bedrijfsidentiteit is letterlijk de identiteit van je bedrijf. Het gaat hierbij om hoe en wat het bedrijf daadwerkelijk is. Een imago daarentegen is hoe het door de buitenwereld wordt gezien en welke associaties consumenten daarbij hebben. Zit hier veel verschil tussen, dan gaat er iets niet helemaal niet goed in de marketingcommunicatiestrategie.
    Stel je bedrijfsidentiteit op door het letterlijk een persoonlijkheid te geven, net zoals een mens. Bepaal welke karaktereigenschappen (zoals deze) je aan jouw bedrijfsidentiteit toe wil voegen en zorg dat je dit ook via je socials uit.
  • Imago: de volgende vraag die je jezelf kunt stellen is dus welke marktpositie je wil realiseren. Hier heb je bij het bepalen van de USP’s, kernwaarden en bedrijfsidentiteit natuurlijk al rekening mee gehouden. Nu is het zaak om deze op de juiste manier te uiten: welk imago wil je creëren en hoe wil je dat jouw bedrijf, product, dienst of merk wordt gezien door de doelgroep? Laat via social media zien wat voor bedrijf je bent, waar het voor staat en wat het uniek maakt. Zo behaal jij je gewenste marktpositie. 💪

Stap 4: Social media content

Op social media kun je met jouw doelgroep communiceren middels je social media content. Oftewel: de berichten die jij op je social media pagina’s plaatst. Voor een succesvolle social media strategie is het belangrijk dat je verschillende zaken goed beheerst. Wil je uniek zijn en je onderscheiden van concurrenten? Wees dan anders en laat je creativiteit zien. Zowel bij het schrijven van de teksten als bij het ontwerpen van de visuals. Denk out-of-the-box en ga na wat jouw doelgroep leuk, interessant, grappig en/of inspirerend zal vinden.

Social media berichten

Echter, een succesvolle social media strategie gaat verder dan alleen unieke berichten, creativiteit en het uiten van jouw USP’s, kernwaarden en identiteit. Hieronder beschrijf ik zes aspecten die belangrijk zijn voor goede social media content.

Frequentie

Hoe vaak kun je het beste een bericht op social media plaatsen? Wij raden 2 a 3 keer per week aan. Zo blijf je actief op de kanalen, plaats je ook niet tè vaak een bericht en zorg je er toch voor dat je volgers regelmatig iets van je te zien krijgen. Je valt dus niet in de vergetelheid. 😉

Verschillende thema’s

Om je social media pagina’s interessant te houden kun je berichten publiceren over verschillende onderwerpen. Dat zorgt voor variatie in je content. Een aantal voorbeelden van thema’s, zijn:

  • Je producten of diensten promoten
  • Je USP’s, kernwaarden en bedrijfsidentiteit belichten
  • Gebeurtenissen op de werkvloer delen
  • Wist-je-dat-jes over thema’s die te maken hebben met je bedrijf, merk, product of dienst
  • Leuke grappen of een grappig bericht plaatsen
  • Positieve reviews laten zien

AIDA

Bij een post hoort natuurlijk een (kort) stukje tekst. Ook hierbij is het belangrijk om de lezer uiteindelijk aan te zetten tot de gewenste actie. Dit kun je doen met het AIDA-model. AIDA staat voor Attention, Interest, Desire en Action.

  • Begin je tekst met attention. Oftewel een pakkende zin waarmee je direct de aandacht van je lezers trekt. Zorg dat zij nieuwsgierig worden en het bericht verder willen lezen.
  • Vervolgens kom je bij interest. Na de aandachtstrekker zorg je dat de ontvangers geïnteresseerd raken in hetgeen wat jij hen op dat moment vertelt. Speel in op hun interesses.
  • Desire: Wek het verlangen op. Bijvoorbeeld het verlangen naar jouw product of dienst. Hun aandacht en interesse heb je al – zorg er nu voor dat de lezers zich bewust worden van de voordelen van je product of dienst. Speel hierbij in op het gevoel en de behoeftes van de consument.
  • En tot slot: action! Maak als laatste zin van je tekst gebruik van een Call To Action (CTA). Het laatste duwtje in de rug waardoor je volgens over zullen gaan tot actie. Wil je dat zij een product kopen via de website? Zet er dan een link bij. Wil je dat zij je mailen om zich ergens voor op te geven? Zet dan het mailadres erbij.

Marketing 3.0

Marketing 3.0 is ook wel bekend als ‘maatschappelijk verantwoorde marketing’. Eerst een stukje geschiedenis: sinds het ontstaan van marketing is dit vakgebied met de tijd veranderd. Zo was marketing in het begin (marketing 1.0) puur productgericht en was het ‘t doel om producten te verkopen. Dit werd gedaan door consumenten te informeren over de productspecificaties en niet veel meer dan dat. Later kwam marketing 2.0. Hier begonnen bedrijven kansen te zien in het klantgericht handelen. Het doel om alleen producten te verkopen, veranderde naar het tevredenstellen van klanten.
Nu hebben wij te maken met marketing 3.0. Dit nieuwste niveau van marketing staat in het teken van het verbeteren van de wereld en het creëren van waarden.

Doet jouw bedrijf aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, duurzaamheid of dragen jullie op een andere manier een steentje bij aan het verbeteren van de natuur of maatschappij? Laat dit dan zien in de social media content. Speel ook hierbij in op het gevoel: waarom zijn jullie maatschappelijk verantwoord gaan ondernemen en wat zou er gebeuren wanneer jullie (of alle bedrijven in het algemeen) dit niet zouden doen? Toon je oprechtheid en wees transparant. 🌿🌍

Copywriting

Copywriting, wat is dat eigenlijk? Het is het schrijven van een tekst die het gedrag van de lezers beïnvloedt. Ook hierbij kun je gebruikmaken van het AIDA-model. Maak je gebruik van social media posts (of online advertenties) waarmee je wil aanzetten tot actie? Dan is het zeker interessant en raadzaam om je hierin te verdiepen.

Visual ontwerp

Mensen krijgen dagelijks enorme hoeveelheden aan social media content te zien. Daarom moet je opvallen! Vaak is de visual het eerste wat mensen van een social media post zien (het valt immers meer op dan de tekst die erbij staat). Zorg er daarom voor dat deze er altijd gelikt uitzien en passen bij je huisstijl. Besteed hier dus genoeg aandacht aan en zorg dat je voldoende kennis in huis hebt over grafisch vormgeven en Photoshop.

Uitbesteden?

Weet je niet waar je moet beginnen of besteed jij je tijd liever aan jouw core business? Geen probleem. Wij helpen je graag uit de brand. Kies voor Social Media Uitbesteden.

Stap 5: Online Adverteren

Wil je met je social media content meer mensen bereiken dan alleen je volgers? Of wil je iets extra onder de aandacht brengen onder een grotere groep mensen? Dat kan! Op verschillende social media kanalen kun je jouw bereik vergroten door middel van online adverteren. Zo bereik je met de social media berichten en online advertenties niet alleen je volgers, maar ook anderen die mogelijk interesse hebben in jouw product of dienst.

Zoals je eerder in deze blog al hebt gelezen, is het belangrijk om je (SMART-)doelstelling duidelijk te hebben. Bij online adverteren kijken we naar 6 hoofddoelstellingen:

  1. Bekendheid
  2. Verkeer
  3. Betrokkenheid
  4. Leads
  5. App-promotie
  6. Verkoop

Deze doelstellingen zijn het belangrijkste om duidelijk te hebben. Wat wil je bereiken met de advertentie? Zodra je dat weet kun je denken aan het maken van de advertentie. Maar ook dan komen er nog behoorlijk wat keuzes op je pad.

Budget

Adverteren op social media kun je het beste vergelijken met een gigantische veiling. Veel bedrijven willen een advertentie laten zien aan hun potentiële klanten. Echter, er is beperkte ruimte op social media platformen. Zo’n platform (denk aan Facebook, Instagram of TikTok) wil geld verdienen met die advertentieruimte, maar wil aan de andere kant ook de gebruikers vasthouden. Om te bepalen welke advertentie iemand te zien krijgt, maakt het platform een som. Een belangrijk onderdeel van die som is het budget. Wat wil jij, als adverteerder, betalen voor die vertoning? Als je meer wil betalen is de kans dat je advertentie wordt weergegeven groter. Maar dit is alleen niet het enige onderdeel van de som.

Doelgroep

Zoals eerder aangegeven wil zo’n platform niet alleen geld verdienen met die ene advertentie. Ze willen mensen vasthouden. Hoe langer iemand het platform gebruikt, hoe meer advertenties zij kunnen verkopen. Daarom is het belangrijk dat de advertentie aansluit bij de interesses van de mensen die de advertentie te zien krijgen. De social media giganten verzamelen onvoorstelbaar veel informatie en weten heel goed in te schatten waar de gebruikers geïnteresseerd in zijn. Deze informatie zetten wij in om de juiste doelgroep voor een product te vinden. Het is mogelijk om interesses te selecteren, zodat de advertentie bij de juiste persoon komt. Zo wordt de kans groter dat de advertentie bij mensen terecht komt die daadwerkelijk interesse hebben. Goed voor de adverteerder, prettig voor de potentiële klant en het doel van het social media platform.

Boodschap

De advertentie zelf is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de som waarmee een platform uit alle advertenties kiest. Hoe ziet het eruit? Klopt de boodschap bij de doelgroep? Bleven mensen die de advertentie al hebben gezien hangen? Hebben ze op de advertentie geklikt? Het platform blijft voortdurend informatie verzamelen. Als ze zien dat een advertentie het goed doet, bijvoorbeeld doordat men een video lang blijft kijken, krijgt de advertentie een hogere score. Het platform wil mensen goede advertenties laten zien zodat zij niet afhaken. Zo is het mogelijk om met een goede advertentie en minder budget toch de veiling te winnen. Wat de perfecte advertentie is ligt aan de doelstelling, de doelgroep, het platform en het bedrijf. Het is altijd anders. Een boek en een auto verkoop je niet op dezelfde manier. De advertenties zijn dan ook anders. Belangrijk is dat de advertentie bij de doelstelling en de doelgroep past. 👍

Meer weten over online adverteren? Je leest het in deze blog

Uitbesteden?

Wil je jouw online advertenties uitbesteden aan een social media bureau? Wij zijn er om je te helpen. Kies voor Online Adverteren Uitbesteden.

Hoeveel tijd en geld moet ik investeren in social media?

Hoeveel tijd je in social media moet investeren hangt af van een aantal factoren, onder meer:

  • Hoeveel tijd en aandacht je aan de social media berichten wil, kunt en moet besteden
  • Van hoeveel social media kanalen je gebruikmaakt
  • Hoeveel berichten je plaatst (frequentie)

Wat betreft geld: aan advertenties kun je zoveel of weinig geld besteden als je zelf wil. Zet je budget hiervoor slim in en zorg dat je Cost Per Click (CPC) zo laag mogelijk – en het het resultaat zo hoog mogelijk is.

Social media zelf regelen of uitbesteden?

Wil je op social media écht goede resultaten behalen? Dan is het belangrijk dat je je goed verdiept in de werking van onder andere: social media content, online adverteren, storytelling, copywriting, Photoshop, Facebook, Google en het opzetten van campagnes. Dit kan veel tijd, moeite en geld kosten. Zie je dit niet zo zitten? Dan kun je er ook voor kiezen om je social media uit te besteden via een social media bureau.

Social media uitbesteden

Kies je ervoor om je social media uit te besteden aan Social Media Hulp? 🥳 Dan krijg je jouw eigen social media expert die jouw social media beheer gaat regelen. Door te kiezen voor Online Adverteren Uitbesteden, zul je maximale (verkoop)resultaten behalen. 📈 Met Social Media Uitbesteden zullen jouw social media kanalen gevuld worden met te gekke, likable content. 🤩 En dat alles zonder enige stress en zorgen over social media!

Wanneer heb ik een succesvolle social media strategie?

“Maar wanneer heb ik nou écht een succesvolle social media strategie?” Zodra het jou lukt om met jouw social media strategie de gewenste resultaten te verwezenlijken, dan is jouw strategie hartstikke succesvol! 🏆 Maar, let er wel op dat je plezier houdt in je werk. Is social media niet helemaal jouw ding, focus jij je liever op jouw core business en besteed je je tijd liever aan het werk waar jij gelukkig van wordt? Dan kun je er alsnog voor kiezen om het uit te besteden.

Ook jouw Social Media laten uitbesteden?

Ook jouw social media bij ons achterlaten? Ontdek hoe wij al 200+ klanten verder helpen met hun social media