Wat is interactie?
Je ziet het vast vaak voorbij komen in social media marketing: het woord “interactie”. Maar wat betekent het nou precies? Wanneer iets of iemand op iets of iemand reageert, vindt er interactie plaats. Het is dus een wisselwerking tussen bijvoorbeeld twee of meer mensen. Interactie vindt ook plaats op social media. Een van de hoofddoelen van social media platformen is zelfs dat mensen op elkaar reageren! Je kunt teksten, foto’s en video’s plaatsen, vervolgens kan iedereen daar op reageren met bijvoorbeeld een like, emoji of met een eigen reactie.
Interactie op social media
Laat je jouw social media uitbesteden? Dan heb je altijd toegang tot een rapport waar je kan zien wat er met jouw Facebook en/of Instagram pagina gebeurt, waaronder hoe je scoort op interactie. Interactie wordt gemeten aan de hand van wat Facebook “betrokkenheidsacties” noemt. Dit kan een like zijn, maar ook een klik op een link in je bericht of het delen van berichten vallen onder betrokkenheidsacties.
Hoe krijg ik meer interactie?
Interactie is enorm belangrijk op social media. Stel dat een groot bedrijf een Facebookpagina heeft met 100.000 volgers. Dat is natuurlijk geweldig, maar als er geen enkele interactie is op de pagina is het hebben van al die volgers niks waard! Uiteraard wil je zoveel mogelijk volgers, maar het is dus verstandig om met je content in te zetten op interactie. Dit gaat natuurlijk niet vanzelf, want met alleen stock content kom je er niet. Interactie moet je uitlokken, dat doe je met flow content. Bijvoorbeeld leuke, actuele dingen van de werkvloer, of terugkerende items zoals tips en vragen!
Heb jij een social media bureau in de arm genomen? Dan bedenkt jouw persoonlijke expert allerlei leuke ideeën voor op jouw pagina’s! Uiteraard kun je zelf input geven waardoor je pagina’s een menselijke en persoonlijke tint krijgen. De hamvraag is namelijk altijd: “Wat volg je eerder, een pagina die aan de lopende band droge content plaatst? Of een pagina vol leuke, afwisselende en vooral menselijke content?”