Michael
Michael

Meer leads dankzij Facebook leadformulieren

Als bedrijf wil je natuurlijk met social media leads genereren. Maar hoe werkt dat precies? Wij leggen het je uit.

In deze blog:

Wat is een Facebook leadformulier?

Als je als bedrijf gaat adverteren op Facebook is het belangrijk om een duidelijk doel te formuleren. Wil je bekendheid genereren? Mensen een collectie laten ontdekken? Of wil je directe sales? Veel bedrijven willen uiteraard snel naar een verkoop bewegen, maar dit is niet voor ieder product verstandig. Vaak wil een klant meer informatie, een offerte, inschrijven voor de nieuwsbrief of contact met een bedrijf om vragen te kunnen stellen. De meeste bedrijven doen dit door een contactformulier op de website te zetten. Echter, met social media marketing zijn er slimmere opties. Eén van die opties is een Facebookcampagne met een Leadformulier.

Leads genereren is een optimalisatieoptie binnen Facebook. Een social media expert gaat met jou een doelstelling op papier zetten en bedenkt de slimste manier om de doelstelling te halen. Als het verzamelen van leads belangrijk is voor jouw bedrijf is de kans erg groot dat er een leadcampagne wordt gemaakt.

De advertentie

Een campagne met een Facebook leadformulier werkt grotendeels hetzelfde als een campagne waarmee je mensen naar een website stuurt. De advertentiespecialist vult in wat het budget voor de campagne is, wie de doelgroep is en op welke platformen (Facebook, Instagram en/of Audience Network) de campagne moet worden weergegeven. Daarna maakt de advertentiespecialist de advertentie. De visual (video of foto), tekst waarin staat waar de advertentie voor is en de call-to-action worden gemaakt. Hier komen we op een belangrijk verschil tussen een leadcampagne en een ander type campagne. De bestemming van de advertentie is niet een website. Als iemand klikt opent namelijk een leadformulier (ook wel expresformulier genoemd). Maar wat is nou precies het voordeel van zo’n leadformulier en wat doet het? 

Hoe werkt een Facebook leadformulier?

Als iemand op een advertentie in een leadcampagne klikt opent het leadformulier. Dit is een door Facebook gemaakte functie specifiek gericht op het verzamelen van leads. Als iemand klikt verlaat deze persoon Facebook niet. Het voordeel hiervan is dat de laadtijd van het formulier een stuk korter is dan die van de meeste websites. De kans dat iemand direct afhaakt is hierdoor kleiner.

Het grootste voordeel is de informatie die Facebook heeft over een persoon. Op een website moet iemand zelf het volledige formulier invullen. Bij een Facebook leadformulier is dit niet nodig. Facebook weet de naam, het telefoonnummer en het e-mailadres van zijn gebruikers. Deze informatie vult Facebook direct, automatisch in. Dit maakt het voltooien van het formulier veel eenvoudiger dan het verzenden van een formulier via een website. Het gaat simpelweg een stuk sneller en in minder klikken. Hierdoor wordt de kans dat een potentiële klant contact met jouw bedrijf opneemt een stuk groter. De advertentie is om de interesse bij iemand te creëren en het leadformulier maakt het contact opnemen eenvoudiger dan ooit tevoren.

Oftewel, de kans dat je veel leads binnenkrijgt met een leadformulier is groot, maar hoe komen die leads bij jou aan?

Automatisch de leads verzamelen

Als je meer leads gaat ontvangen is het belangrijk om overzicht te houden. Ook hier heeft Facebook over nagedacht met CRM-integraties. Het is mogelijk om het leadformulier te koppelen aan veel verschillende CRM-systemen. Zodra een lead binnenkomt in Facebook komt deze dus ook direct in het CRM met Facebook Lead als label. Zo kan je duidelijk zien welke lead uit welke bron komt. In de meeste CRM-systemen kan je een automatische campagne aanmaken waarbij iedere Facebooklead direct een welkomstmail, standaardantwoord of bevestiging krijgt. Zo ervaar je zelf geen stress van de nieuwe leads en doen de systemen het werk voor jou.

Het grootste voordeel is de informatie die Facebook heeft over een persoon. Op een website moet iemand zelf het volledige formulier invullen. Bij een Facebook leadformulier is dit niet nodig. Facebook weet de naam, het telefoonnummer en het e-mailadres van zijn gebruikers. Deze informatie vult Facebook direct, automatisch in. Dit maakt het voltooien van het formulier veel eenvoudiger dan het verzenden van een formulier via een website. Het gaat simpelweg een stuk sneller en in minder klikken. Hierdoor wordt de kans dat een potentiële klant contact met jouw bedrijf opneemt een stuk groter. De advertentie is om de interesse bij iemand te creëren en het leadformulier maakt het contact opnemen eenvoudiger dan ooit tevoren.

Het Facebook leadformulier is dus een campagneoptie waarmee het verzamelen van leads met social media marketing effectiever is dan ooit tevoren. Naast de meest relevante gegevens als naam, mail en telefoonnummer is het mogelijk om extra informatie te krijgen om de kwaliteit van de lead te verbeteren. Dit doen wij met de geavanceerde opties binnen Facebook.

Geavanceerde opties

Door een aantal opties toe te voegen aan het Facebook leadformulier is het mogelijk meer te weten te komen over de persoon die de lead achterlaat. Het doel hiervan is vrijwel altijd het verhogen van de kwaliteit van de lead en de opvolging van de lead vereenvoudigen.

Extra automatische gegevens

Standaard vult het Facebook leadformulier de naam, het e-mailadres en het telefoonnummer van een persoon in. Het is mogelijk om Facebook automatisch extra gegevens te laten invullen. Zo kan je bijvoorbeeld de woonplaats of postcode van iemand vragen. Stel dat je meerdere vestigingen hebt kan je zo eenvoudig de lead laten opvolgen door de vestiging in de regio van de potentiële klant. Mocht je B2B leads willen verzamelen is het mogelijk om de functietitel van iemand te vragen zodat je direct weet met wie je contact hebt. Ook het vragen van een geboortedatum is mogelijk zodat je een automatische mail vanuit je CRM-systeem kan laten sturen met bijvoorbeeld een verjaardag korting. 

Aangepaste vragen

Naast de standaard velden van Facebook kan de advertentiespecialist aangepaste vragen toevoegen aan het formulier. Dit kan een meerkeuzevraag zijn waar iemand snel uit een paar opties kan kiezen of een volledig leeg veld waar iemand zelf kan typen. Stel dat je bij het opvolgen van de leads vrijwel altijd dezelfde vraag moet stellen aan een potentiële klant om in te kunnen schatten wat hij of zij zoekt kan je die vraag al in het formulier stellen zodat je al meer van de klant weet zodra je het gesprek start.

Afspraakverzoek

Stel dat je mensen graag face-to-face ziet, bijvoorbeeld bij een proefrit voor een auto, kan de social media expert een afspraakverzoek toevoegen aan het formulier. Dan ontvang je bij de lead al direct een moment waarop de potentiële klant graag langs wil komen. Je hoeft deze enkel nog te bevestigen en de afspraak staat. Erg snel en eenvoudig. 

Voorwaardelijke vragen

Helaas kunnen ook mensen reageren die uiteindelijk helemaal niet goed passen bij het product. Als dit vaak voorkomt kan dat erg frustrerend zijn. Je moet tijd stoppen in het opvolgen van de leads en die tijd wil je effectief inzetten. Met voorwaardelijke vragen kan je mensen die niet bij jou passen tegenhouden. Zij krijgen dan al in het formulier de melding dat het product of de dienst helaas niet voor hem of haar van toepassing is. Zo voorkom je dat je veel tijd stopt in leads met een te lage kwaliteit.

Met voorwaardelijke vragen is het ook mogelijk om vervolgvragen aan te passen op basis van eerdere antwoorden. Stel dat je als autodealer meerdere merken verkoopt is het zo mogelijk om iemand eerst te vragen of ze een voorkeur qua merk hebben en daarna per merk een lijstje met types als keuzeopties te geven. Zo kan je ook als iemand uit erg veel opties kan kiezen mensen al de goede kant op sturen en relevante informatie ontvangen voor het vervolggesprek.

Ook jouw Online Adverteren laten uitbesteden?

Ook jouw social media bij ons achterlaten? Ontdek hoe wij al 200+ klanten verder helpen met hun online advertenties

Meer lezen?

4 boxes with text inside
Online Adverteren Uitbesteden
Michael

Wat is het ‘See, Think, Do, Care’ (stdc) model?

In de digitale wereld van vandaag is het essentieel voor elk bedrijf om zijn online aanwezigheid effectief te beheren. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw producten of diensten de juiste doelgroep bereiken? Hoe weet je welke strategieën effectief zijn en welke aanpassingen nodig zijn om de resultaten te verbeteren? Het antwoord ligt in het begrijpen en toepassen van het STDC-model – een krachtig kader voor online adverteren.

Lees verder »
Social Media Uitbesteden
Irene

Wat worden dé 4 social trends in 2024?

De laatste maanden van 2023 vliegen om. Van Black Friday deals vallen we in de kerstdrukte en voor je het weet sta je met familie en vrienden te proosten op een knallend nieuwjaar. 2024, here we come! En ja, ook in 2024 blijft Social Media belangrijker dan óóit. Bestaande trends worden nog populairder, maar sommige trends worden ook in een vernieuwd jasje gestoken óf zijn zelfs compleet nieuw. Wij hebben de 4 belangrijkste trends op een rij gezet. Pak een kop koffie en lees snel verder!

Lees verder »
Online Adverteren Uitbesteden
Michael

Online Adverteren in 2024? Deze trends ziet Social Media Hulp

2023 was voor de online advertentiewereld een turbulente tijd. De ene na de andere maatregel vanuit de EU wordt opgelegd om adverteren eerlijker en privacyvriendelijker te maken. Belangrijke ingrepen, maar wel ingrepen waar onze adverteerders goed mee om moeten leren gaan.

Lees verder »
Social Media Uitbesteden
Charlotte

10 veelvoorkomende blunders op social media

Je denkt misschien dat het een eitje is. Je maakt zakelijke accounts aan op Facebook, Instagram, LinkedIn en/of Twitter. Je streeft ernaar om geweldige content te creëren en deelt een voorproefje van je nieuwste product of vertelt iets over je diensten. Elke dag check je of er nieuwe likes of volgers zijn bijgekomen. Maar al snel merk je dat het lastiger is dan verwacht en weinig impact heeft. Hoe kan dat? Waarschijnlijk maak je een van deze veelvoorkomende fouten!

Lees verder »
Man falling into hole
Social Media Uitbesteden
Joran

Valkuilen wanneer je zelf met social media begint

Tegenwoordig kun je er simpelweg niet meer omheen: Social media. Het is iets waarvan je al snel kan denken: “Dat doe ik wel effe”. Maar toch blijkt vaak uit de praktijk dat je dit toch niet “effe” doet! 😉 Je neemt je voor om elke dag wat te plaatsen op je tijdlijn, maar omdat je het zo druk hebt verlies je deze taak al snel uit het oog. Of je weet gewoon niet wat je erop zou moeten zetten. Zelf je social media onderhouden? Bij deze de meest voorkomende valkuilen!

Lees verder »
Social Media Uitbesteden
Charlotte

Zo kies je de juiste social media kanalen voor jouw bedrijf

In de moderne zakenwereld is een sterke online aanwezigheid en socialmediamarketing essentieel voor het succes van bijna elk bedrijf. Echter, met zoveel verschillende socialmediaplatformen om uit te kiezen kan het lastig zijn om te bepalen welke kanalen je het beste in kunt zetten. Hoe weet je of je hier de juiste keuze in maakt? Je leest het in deze blog!

Lees verder »