Targeting? Wat is dat?
Zo is in 2023 een trend ingezet die ik niet snel weg zie gaan; het wegvallen van verschillende targeting manieren. Waar we vroeger gemakkelijk een doelgroep konden selecteren, vergt dat nu steeds meer specialistisch werk om aan de juiste persoon de juiste advertentie te laten zien. Zowel Meta (Facebook, Instagram en meer) als Google zijn hard aan het werk de beste advertentiemogelijkheden aan te bieden terwijl ze voldoen aan de regelgeving van de EU. In 2023 zagen we twee grote nieuwe campagnemogelijkheden voor eCommerce opkomen. Onderzoek alles, behoud het goede, wat ons betreft. Ook in 2024 is de volgende campagnemogelijkheid aangekondigd, deze keer meer op het gebied van Branding.
Spamaanvallen
Je wilt niet weten hoeveel klanten naar ons toe zijn gekomen in de laatste maanden van 2023 met screenshots van berichten: “Klopt dit? Is dit spam?” 9/10 keer konden we snel “ja” antwoorden. Spamberichten (voornamelijk op Meta) zijn orde van de dag. En met 10/10 berichten waren we superblij; Liever vaak reageren op een vraag van een klant, dan het belletje ontvangen dat er een klant gehackt is. Dus even specifiek voor onze klanten; Twijfel je over een bericht in 2024? Klik nergens op, stuur een screenshot naar jouw contactpersoon en wij schatten het zo voor je in of het veilig is of niet. We hebben zo onderhand alle varianten wel gezien.
Opkomende kanalen
“TikTok? Oh, dat appje waar tienermeisjes dansjes uploaden.” Begin 2023 kwam je misschien nog weg met dit antwoord, maar eigenlijk liep je dan al flink achter de feiten aan. TikTok heeft een grote ontwikkeling doorgemaakt. De dansende meisjes zijn niet vertrokken, maar auto-kijkende papa’s, schoonmaaktips voor de jongvolwassenen en het laatste gamenieuws vonden hun weg naar de app waar alles draait om mini-filmpjes. Alle data wijst erop dat TikTok groeit en de gemiddelde gebruiker van TikTok steeds ouder wordt. Een beetje ondernemer ruikt het al direct; hier liggen kansen!
Technische marketing is onmisbaar
Ik had het er al even over, maar targeting en privacy is belangrijker dan ooit. Het goed meten van de doelen van onze klanten is bijna een dagtaak geworden en niets lijkt erop dat dit gemakkelijker wordt. Het is al definitief dat het belangrijkste meetinstrument om de online doelen te meten (3rd party web-trackers) gaat stoppen in het vierde kwartaal van 2024.
Is dat een probleem? Zeker. Opgesomd:
- Zonder meting weten we niet wat er werkt en wat niet. Hierdoor kunnen wij de campagne niet verbeteren
- Zonder conversies (online doelen die behaald zijn, zoals een aankoop of offerte-aanvraag) terug te koppelen aan Google, Meta en de andere platformen, weten de platforms niet welke doelgroep op welke tekst of afbeelding klikt. De resultaten hebben er flink onder te lijden.
De alarmbellen gingen even flink af op kantoor, maar de marketingwereld zou de marketingwereld niet zijn om hier een oplossing voor te hebben gevonden: Server Side Tagging. Een nieuwe, toekomstbestendige manier om data goed te lezen. De eerste testen zijn al gedaan en gemiddeld zien we stijgingen tussen de 30% en 50% in de resultaten! Goed nieuws dus. Wij (of voornamelijk onze technische baas Bram) kunnen hier uren over praten, dus mocht je dit alvast willen regelen, neem gerust even contact op.
Stilstaan = geen optie
Wil je even een maandje overslaan in de online marketingwereld, zal het voelen dat je twee maanden aan nieuws hebt gemist. Bijna dagelijks liggen er nieuwe kansen en uitdagingen op je pad. Dat maakt het werk als Online Advertentie Specialist zo uitdagend en divers. Een keer met ons sparren? Neem gerust contact op 👇