Waarom online adverteren?
Bijna alles gaat tegenwoordig digitaal. Adverteren dus ook! Door online te adverteren is het eenvoudig om de personen te vinden die waarschijnlijk belangstelling in jouw producten of diensten hebben. Jouw potentiële klanten zijn bijna altijd online, dus zullen ze jouw advertenties zien.
Bovendien kun je er wel vanuit gaan dat jouw concurrenten ook online campagne voeren en jij wilt natuurlijk niet dat zij er met de buit vandoor gaan, daarom is het verstandig om je bedrijf en je producten online goed te presenteren.
Waar kan ik het beste online adverteren?
Adverteren op social media zoals Facebook en Instagram
Waar het bij tekstadvertenties op Google zo is dat je potentiële nieuwe klant echt op zoek is naar wat jij als bedrijf te bieden hebt, ligt dat bij adverteren op social media anders. Op platformen zoals Facebook en Instagram wordt jouw advertentie juist vertoond op een moment waarop je potentiële klant even van een ‘rustmomentje’ geniet: hij of zij is immers even lekker door foto’s, video’s en berichten aan het scrollen. (én advertenties natuurlijk!)
De insteek van je advertenties zal dus nogal verschillen van je Google tekstadvertenties —ze zijn namelijk niet actief op zoek naar jouw dienst of product— en ook de ‘kwaliteit’ van de clicks die vanuit Social Media komen kunnen lager zijn dan vanuit Google. Daarmee bedoelen we dus dat je te maken kunt krijgen met een lagere conversieratio.
Is er ook goed nieuws? Jazeker! Het is relatief goedkoop om veel mensen te bereiken vanuit social media en dus kun je, met de juiste advertenties, goedkope clicks naar je website of app realiseren.
Vier voordelen van adverteren op social media op een rijtje:
- Voor weinig geld een groot bereik
- Ideaal om je merkbekendheid te vergroten
- Je kunt erg specifiek targeten
- Mensen kopen steeds vaker producten vanuit social media
Facebook is al lange tijd de nummer 1 op social media gebied. Dat betekent voor jou dat je gebruik kunt maken van sterke algoritmes die ervoor zorgen dat jouw advertenties op het juiste moment bij de juiste persoon terecht komen.
Met een klein budget kun je hier gemakkelijk een groot aantal mensen binnen je doelgroep bereiken, mits je weet wat je doet uiteraard.
Adverteren op Google Ads
Google Ads is het advertentieplatform van Google dat ontworpen is om met online tekst-, video-, shopping en display advertenties mensen je website of winkel te laten vinden. Het bereik van Google als advertentieplatform is gigantisch. Als zoekmachine heeft het een aandeel van bijna 90% en met YouTube domineren zij de markt als het om online video’s gaat. Dit advertentieplatform kun je op verschillende manieren inzetten. We zetten de belangrijkste voor je op een rij:
- Tekstadvertenties: je advertentie wordt als tekst weergegeven in de zoekresultaten op Google. Je advertentie is uit te breiden met extensies zodat jouw advertentie meer opvalt.
- Videoadvertenties: deze worden weergegeven voor, tijdens en na het bekijken van filmpjes op YouTube.
- Display advertenties: Een combinatie van beeld-, tekst- en videoadvertenties die worden weergegeven op websites zoals Telegraaf.nl en in apps zoals Candy Crush.
- Shopping advertenties: producten die o.a. met afbeelding en prijs worden weergegeven boven de zoekresultaten.
Welke advertentievorm je gaat gebruiken is afhankelijk van wat je aanbiedt. Ben jij bijvoorbeeld eigenaar van een sportschool met personal trainers? Dan is het verstandig om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te staan wanneer iemand zoekt naar ‘personal trainer’.
Heb jij een webshop met kleding, dan wil je graag goed zichtbaar zijn in de Shopping resultaten zodat mensen hun nieuwe kleding online bij jou kopen.
Is brand awareness je doel? Dan zijn een display campagne en/of een advertentiecampagne op Youtube bij uitstek geschikt om je verhaal te vertellen waarmee je jouw merkbekendheid vergroot.
Remarketing / retargeting advertenties
Remarketing (of retargeting) is het opnieuw benaderen van personen die je website hebben bezocht.
Een voorbeeld:
Lucas heeft een webshop waarop hij dierenproducten verkoopt. Hij heeft een online campagne lopen vanuit Facebook Ads waarin hij zijn hondenvoer promoot.
Iemand ziet zijn advertentie op Facebook en klikt door naar zijn website. Deze persoon bekijkt het product (de hondenvoer) en voegt het toe aan de online winkelwagen, maar rekent niet af.
Zonde! Want je hebt er tijd en geld in gestoken om deze persoon te bereiken én het is je zelfs gelukt om diegene naar je website te leiden, maar je krijgt er geen directe inkomsten voor terug.
Door middel van remarketing kun je deze persoon opnieuw bereiken met een advertentie waarin je aanspoort om de aankoop af te ronden. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om de persoon over te halen door een korting van bijvoorbeeld 10% te geven als hij of zij de aankoop vandaag nog afrondt.
De vier voordelen van remarketing:
- Je bereikt een doelgroep die is geïnteresseerd in wat je biedt
- Je hebt de kans om twijfel weg te nemen
- Lage kosten per conversie
- Grote kans dat je jouw overall-conversieratio verhoogd
Optimaal adverteren: meten is weten
Als jij optimaal gebruik wilt maken van alle mogelijkheden die online adverteren heeft, dan zijn er een aantal technische zaken die je goed voor elkaar zult moeten hebben.
Uiteraard maak je eerst een Google Ads account en een Meta Bedrijfsmanager aan.
Daarna is het van belang dat je meet hoe mensen op je website komen (bijvoorbeeld vanuit één van jouw advertenties op Google of juist dankzij een advertentie op Facebook, Instagram of een ander sociaal netwerk). Vervolgens wil je ook weten wat die persoon dan op je website doet, zodat je een passende vervolg actie kunt ondernemen. Hoe doe je dit dan?
Allereerst is het zaak dat je de Google Tagmanager op je website plaatst, vervolgens ga je tracking scripts toevoegen. We gaan er in onderstaand voorbeeld even vanuit dat je alleen gebruik maakt van Facebook (& Instagram) Ads en Google Ads.
De stappen voor adverteren vanuit Facebook & Instagram:
- Installeer of koppel de Conversions API of de Meta Pixel
- Stel conversies in
- Plaats de metatag voor het verifiëren van je website
- Koppel je domeinnaam aan de Facebook Pixel voor gebeurtenis optimalisatie
De stappen voor adverteren op Google Ads:
- Installeer Google Analytics
- Stel je gebeurtenissen en doelen in
- Koppel Google Analytics aan je Google Ads account
- Voeg je gemaakte doelen toe vanuit Google Analytics
Wat kost online adverteren?
Als je ervoor kiest om zelf online te gaan adverteren, betaal je alleen kosten aan het advertentieplatform waar je adverteert (zoals Google Ads en Facebook Ads). Maar vergeet uiteraard niet de uren die je er zelf in moet steken om een sterk campagneplan te bedenken en deze uit te voeren. Denk hierbij ook aan wat er ‘aan de achterkant’ geregeld moet worden, zoals:
- Google Analytics aanmaken
- Google Tagmanager installeren
- Facebook pixel installeren
- Conversions API installeren
Daarnaast zul je tijd moeten investeren in de volgende zaken:
- Het schrijven van een sterk campagneplan
- Het vaststellen van je budget, CPA en je doel ROAS
- Het opmaken van je digitale advertenties
- Het onderhouden van je online campagnes
Als jij ervan overtuigd bent dat je de kwaliteiten bezit om converterende advertenties te maken vanuit een gedegen campagneplan, is de vraag: wat vind jij jezelf waard? Want de uren die je in het online promoten van je onderneming steekt, kun je niet meer steken in het tevreden houden van je klanten.
Wat kost online adverteren uitbesteden?
De kosten van het uitbesteden van je online advertenties op social media en Google zijn bij Social Media Hulp €395,- per maand. Met de dienst Online Adverteren Uitbesteden ontvang je:
- Je eigen Online Advertentie Specialist
- Je eigen Technische Specialist
- Een professioneel campagneplan
- Landingspagina advies
- Advertenties op alle sociale kanalen en Google
- Een dashboard met live resultaten
Hoeveel advertentiebudget heb ik nodig?
Hoeveel geld je uitgeeft om zichtbaar te zijn op social media en zo hoog mogelijk in de zoekresultaten op Google te worden vertoond is afhankelijk van een aantal zaken:
- Wat is je doel?
Ga je gelijk voor de verkoop? Of maak je een plan waarbij je bijvoorbeeld eerst een brochure weggeeft om leads te verzamelen. - Waar ga je adverteren?
Is dit bijvoorbeeld lokaal in de straal van 30km rondom je bedrijf of richt je je op heel Nederland en België? - Op welk(e) platformen ga je adverteren?
Zit je doelgroep op Facebook & Instagram? Of zijn ze juist meer te vinden op bijvoorbeeld Linkedin? Of denk je dat er veel op Google of YouTube wordt gezocht naar wat jij te bieden hebt? Voor ieder platform gelden andere regels en andere (minimale) bedragen. - Wat is je propositie?
Als jij je in een markt bevindt waarin de concurrentie hoog is, dan zul je hoogstwaarschijnlijk meer budget nodig hebben om hoog in de zoekresultaten op Google terecht te komen dan wanneer je je in een niche bevindt.
Zelf doen of uitbesteden?
We zijn aangekomen bij de hamvraag: is het wijsheid om je online advertenties zelf te beheren of is het beter om je digitale campagnes uit te besteden?
Uitbesteden loont vrijwel altijd. Neem ter vergelijking je boekhouding. Dit kun je uiteraard zelf doen, maar dat betekent dat je er tijd in moet investeren. Verder kun je er ook vrij zeker van zijn dat je mogelijkheden laat liggen die een professional wél ziet. En dat is precies hoe het bij een professioneel Online Advertentie Bureau ook is.
Er zullen minder onnodige kosten gemaakt worden en door middel van optimalisatie aan de hand van data zal je advertentiebudget steeds efficiënter ingezet gaan worden.
Hoe scheid je dan het kaf van het koren? Daarvoor hebben wij 3 pijlers.
Een goed bureau zal altijd:
- de tijd nemen om jouw bedrijf en je diensten en/of producten te begrijpen
- gekwalificeerd personeel hebben
- volledig transparant zijn
Bij Social Media Hulp houden wij het graag eenvoudig voor onze klanten. Dat betekent dat je altijd één vaste contactpersoon hebt waarmee je spart over behaalde resultaten, nieuwe campagnes en kansen in de markt. Die persoon is je eigen Online Advertentie Specialist die jouw online campagnes maakt, beheert en jou hiervan op de hoogte houdt. Maar dat is niet de enige persoon die voor je aan het werk is. Je beschikt over je eigen team van online specialisten zoals een Online Strateeg die een campagneplan voor je opstelt en landingspagina advies geeft en je eigen Technische Specialist die er onder andere voor zorgt dat alles op je website goed wordt gemeten.
Lees hier meer over hoe het uitbesteden van Online Adverteren in zijn werk gaat.