Als het goed is heeft ieder bedrijf of onderneming (ja, dus ook jij) hard gewerkt aan een gedegen marketingplan. Hierin staat precies beschreven hoe je jouw bedrijf op de kaart zet. Dit kan met traditionele media, maar ook met online media. De definitie van social media marketing lijkt spannender dan het is..
Het is niets meer of minder dan dat je social media inzet om je marketingdoelstellingen te halen. Voorbeelden van marketingdoelstellingen zijn bijvoorbeeld: je merk versterken, je merk reputatie verbeteren, je conversies verhogen of je klanttevredenheid verhogen. Veel ondernemers zetten bijvoorbeeld Instagram en Facebook in om hun naamsbekendheid te vergroten.
Waarom is social media marketing zo belangrijk?
De impact van social media kanalen is veel groter dan dat wij allemaal denken. 😮 Dit zijn een aantal voordelen waarom je social media zou moeten toevoegen aan je marketingplan: 👇
Meer naamsbekendheid
Door content te delen op social media schets je een beeld over jouw bedrijf bij je doelgroep. Als je dit op een unieke manier doet en dicht bij het imago van je bedrijf blijft, trek je vanzelf nieuwe leads (klanten) aan. Dus meer naamsbekendheid. Heb je dit eenmaal opgebouwd dan is het van belang dat je gaat bouwen aan je klantrelatie. Hoe? Door in gesprek te gaan met je doelgroep.
Meer interactie met je doelgroep
Je bereikt (potentiële) klanten veel makkelijker met social media, want zij zitten dagelijks door hun socials te scrollen. Het is daarom een geweldige manier om meer interactie met je klanten te creëren. Ga het gesprek met ze aan, luister naar wat zij te zeggen hebben en betrek ze bij je merk.
Wat je ook niet mag vergeten is dat klanten tegenwoordig het liefst zelf bepalen waar en wanneer ze diensten of producten afnemen. Het gebruik van online (sociale) platformen is hierbij toegenomen. Het is voor jou als ondernemer dan ook erg belangrijk om online actief te zijn. En.. het is ook goed voor je portemonnee als het gaat om adverteren. 💰
Goedkoop adverteren en koopgedrag beïnvloeden
Op social media kun je relatief gezien goedkoop adverteren. Je kunt een specifieke doelgroep aanspreken wat juist weer een stuk lastiger is met traditionele media. Met online adverteren kun je precies zien hoeveel mensen je bereikt hebt en of er bepaalde acties uit voortgekomen zijn. Daarnaast heb je kans dat klanten je gaan volgen of blijven volgen zodat ze op de hoogte blijven van je activiteiten en mogelijke acties.
Maar wat leveren deze voordelen mij nu precies op?
Ik hoor je denken: leuk dat je bovenstaande allemaal benoemt, maar wat levert mij dit nu precies op? 🤔 Aan de hand van je doelstelling in je social media marketingstrategie (hierover meer in de volgende paragraaf) zijn dit een aantal factoren die je zou kunnen bereiken:
- Het bereik vergroten – het uitbreiden van je community
- Je engagement verhogen – het verzamelen van likes, reacties, views en/of saves.
- Meer kliks genereren – bijvoorbeeld naar je website of een leadformulier.
- De groei van loyale fans
- Een verbetering in verkoop
Een social media marketingstrategie
Een goede social media marketing begint met een doordachte strategie. Hierdoor krijg je inzicht in welke kanalen en content het beste bij jouw doelgroep en doelen passen.
Voordat je een social media marketingstrategie opzet moet je onderzoek doen. Denk aan een doelgroeponderzoek, concurrentieonderzoek en een nulmeting van je eigen social mediakanalen. Daarna bepaal je in je social media marketingstrategie de:
- Doelstelling: wat wil je bereiken met social media?
- KPI’s (key performance indicators): hoe ga je meten of je jouw doelstellingen bereikt hebt?
- Doelgroep: wie wil je bereiken op social media?
- Kernboodschap: wat wordt de boodschap waarmee je jouw doel wil behalen?
- Platformen: welke kanalen zet je hiervoor in?
Het is belangrijk dat jouw social media marketingstrategie aansluit op de visie, ambitie en strategie van je bedrijf.
Paid, earned en owned media
Binnen je social media marketingstrategie kun je onderscheid maken tussen paid, earned en owned media. Wat houdt dit precies in?
- Paid media zijn betaalde uitingen. Denk aan advertenties. Voor social media betekent dit adverteren op Facebook, Instagram en LinkedIn. Dit heet ook wel paid reach (betaald bereik).
- Owned media zijn de kanalen die je in eigen beheer hebt. Voor social media betekent dit de social media-accounts van je eigen bedrijf. De berichten die je daar plaatst dragen bij aan organic reach (organisch bereik). Dit is het aantal mensen dat jouw post in hun tijdlijn zien.
- Earned media zijn uitingen over jouw bedrijf die door anderen geplaatst worden. Voor social media betekent dit gesprekken en discussies over jouw merk door anderen.
Social media marketing uitbesteden
De social media kanalen van je bedrijf beheren kan veel tijd en moeite kosten. Je social media uitbesteden aan een social media bureau is dan niet eens zo’n heel gek idee. 💡 Gelukkig heb je ons gevonden! Wij zijn een social media bureau dat haar dienstverlening aanbiedt aan alle midden klein bedrijven in Nederland. Wij doen graag de social media beheer van jouw bedrijf, zodat jij meer tijd hebt voor andere zaken. Lees in dit blog alles over social media uitbesteden.
Social media marketing trends
Op ons kennisplatform publiceren wij maandelijks meerdere blogs over social media en online adverteren met inzichten in trends, how-to’s en cijfers. Zo blijf je altijd op de hoogte van ontwikkelingen binnen social media en online adverteren.