Man met vraagtekens boven hoofd
Picture of Lucas Kloeten

Lucas Kloeten

Welke social media kanalen moet je inzetten?

Social media, je komt er vandaag de dag écht niet meer onderuit. Er zijn tegenwoordig veel verschillende kanalen die voor diverse doeleinden kunnen worden gebruikt. Zie je door de bomen het bos niet meer en wil je weten welk kanaal het beste bij jouw bedrijf past? Je leest het in deze blog!

In deze blog

Wees geen manusje van alles

Je denkt vast: “Ik wil zo veel mogelijk mensen bereiken, dus ik wil op ALLE kanalen aanwezig zijn!” Zo simpel werkt het helaas niet. Elk platform werkt anders: Instagram is bijvoorbeeld gefocust op beeld. Een goede foto is dus belangrijker dan de tekst. Op Twitter ligt dat weer totaal anders. Daar staan actualiteiten centraal en bestaat content meer uit bondige teksten en mededelingen. Een afbeelding is hier bijzaak en niet essentieel.

Daarnaast zijn er op ieder platform weer andere mensen actief. Het is zaak om goed te weten wat jouw doelgroep precies is, zodat je een passend kanaal kunt kiezen om je op te focussen. Wanneer je namelijk op elk kanaal actief bent, ben je dus ook actief voor mensen die totaal buiten jouw doelgroep vallen. Die gaan je dus niet volgen en daar zijn ook geen waardevolle leads en sales te halen. Op deze manier verspil je veel tijd aan iets wat niets oplevert. Daarnaast heb je per kanaal ook minder tijd te besteden. Hierdoor kun je ze niet optimaal benutten en doe je maar half werk voor elk kanaal, waardoor je niet de resultaten haalt die je zou willen. Zonde van je tijd natuurlijk!

persoon aan bureau multi-tasking

Welke kanalen zijn er?

De keuze is reuze. Welk kanaal je gaat kiezen hangt vooral af van wat je doel is. Daarover later meer. We gaan eerst even inventariseren welke kanalen er allemaal zijn en hoeveel dagelijkse gebruikers elk kanaal ongeveer heeft. Voor het gemak van groot naar klein:

  1. Whatsapp – 9.700.000 dagelijkse gebruikers
  2. Facebook – 6.900.000 dagelijkse gebruikers
  3. Instagram – 4.000.000 dagelijkse gebruikers
  4. YouTube – 3.500.000 dagelijkse gebruikers
  5. Snapchat – 1.900.000 dagelijkse gebruikers
  6. TikTok – 1.600.000 dagelijkse gebruikers
  7. Twitter – 1.449.000 dagelijkse gebruikers
  8. LinkedIn – 1.153.000 dagelijkse gebruikers
  9. Pinterest – 985.000 dagelijkse gebruikers

Bron: Newcom.nl

Er zijn in Nederland dus 9 grote kanalen waar je voor kunt kiezen. Of is er meer? Er zijn namelijk nog talloze “kleine” kanalen, echter… Die kleine kanalen blijken toch best groot te zijn! Elk van deze kanalen werkt op zijn eigen manier en anders dan we gewend zijn van bijvoorbeeld Facebook en Instagram.

Zo heb je Twitch, een live streaming platform waar iedereen zijn eigen stream kan opzetten en hosten. Ook Reddit is wereldwijd gigantisch en bestaat zelfs al sinds 2005. Hier heb je voor zelfs de kleinste niche een hele community waar mensen actief in zijn door middel van “threads” waaronder andere gebruikers weer kunnen reageren. Hier gaat het er ook vooral om dat de community zelf dingen plaatst over het betreffende onderwerp of bedrijf.

Een ander platform voor communities is Discord. Oorspronkelijk speciaal ontwikkeld voor gamers, tegenwoordig vaak gebruikt voor complete communities. Op Discord kun je een ‘server’ aanmaken met verschillende kanalen. Per kanaal kun je een onderwerp instellen. Denk dan aan een ‘Q&A kanaal’ of een kanaal waar mensen foto’s kunnen delen. Op deze manier blijft het hoofdkanaal overzichtelijk. Discord kun je ook gebruiken om te (video)bellen en je scherm te delen. Het voordeel van Discord is dat je stabiel met 100 participanten tegelijk kunt (video)bellen.

Zijn er dan ook nadelen aan Discord? Jazeker. Waar je op andere platforms moderators hebt van het platform zelf, zijn die op Discord een stuk minder aanwezig. Hier zul je dus zelf voor moeten zorgen of je kunt iemand anders de moderator-rol geven. Overtreed iemand flink de algemene regels van Discord zelf? Dan kun je diegene wel aangeven bij Discord. Deze gebruiker wordt dan geblokkeerd van het platform.

Hoe moet je een kanaal kiezen?

De keuze van welk kanaal je het best kunt kiezen hangt vooral af van de doelgroep. Wil je de jeugd bereiken? Ga dan vooral naar Instagram en TikTok. Richt je je op B2B of op professionals? Dan kun je bij LinkedIn terecht. Op Facebook neemt het gebruik onder de jeugd elk jaar weer af. In de leeftijdscategorie 15-19 jaar is zelfs een sterke daling te zien. In hogere leeftijdscategorieën blijft de hoeveelheid gebruikers redelijk stabiel. Het is wel zo dat hoe ouder de doelgroep is, hoe belangrijker Facebook is.

Grafiek Gebruik Social Media

En TikTok dan?

De vraag “Moeten we niet iets met TikTok doen of zo?” heb je vast en zeker bij jou op de werkvloer voorbij horen komen. Maar ja, wat moet je daar dan precies doen? Het leuke aan TikTok is: Het maakt niet uit wat je doet, als het maar niet te “zakelijk” is. Vooral amateuristisch ogende grappige video’s zorgen voor veel respons op TikTok. Dankzij het algoritme van het platform is het totaal willekeurig hoeveel gebruikers bij jouw video terecht komen. Het kan dus gebeuren dat je veel tijd en moeite in een filmpje stopt en dat je maar een paar honderd weergaven krijgt. Aan de andere kant kan een heel simpel filmpje miljoenen views pakken!

Wil je met het bedrijf op TikTok gaan, onthoud dan vooral: hou het zo makkelijk mogelijk voor jezelf. Je hoeft géén dure camera’s en andere apparatuur aan te schaffen, je telefoon is ruim voldoende! Ook scripts kun je achterwege laten, bedenk bijvoorbeeld een leuke grap bij een collega en film dat. Het gaat er vooral om dat het natuurlijk oogt en dus zeker niet geacteerd.

Ook jouw Social Media laten uitbesteden?

Ook jouw social media bij ons achterlaten? Ontdek hoe wij al 200+ klanten verder helpen met hun social media

Meer lezen?

4 boxes with text inside
Online Adverteren Uitbesteden
Michael

Wat is het ‘See, Think, Do, Care’ (stdc) model?

In de digitale wereld van vandaag is het essentieel voor elk bedrijf om zijn online aanwezigheid effectief te beheren. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw producten of diensten de juiste doelgroep bereiken? Hoe weet je welke strategieën effectief zijn en welke aanpassingen nodig zijn om de resultaten te verbeteren? Het antwoord ligt in het begrijpen en toepassen van het STDC-model – een krachtig kader voor online adverteren.

Lees verder »
Social Media Uitbesteden
Lucas Kloeten

Wat worden dé 4 social trends in 2024?

De laatste maanden van 2023 vliegen om. Van Black Friday deals vallen we in de kerstdrukte en voor je het weet sta je met familie en vrienden te proosten op een knallend nieuwjaar. 2024, here we come! En ja, ook in 2024 blijft Social Media belangrijker dan óóit. Bestaande trends worden nog populairder, maar sommige trends worden ook in een vernieuwd jasje gestoken óf zijn zelfs compleet nieuw. Wij hebben de 4 belangrijkste trends op een rij gezet. Pak een kop koffie en lees snel verder!

Lees verder »
Online Adverteren Uitbesteden
Michael

Online Adverteren in 2024? Deze trends ziet Social Media Hulp

2023 was voor de online advertentiewereld een turbulente tijd. De ene na de andere maatregel vanuit de EU wordt opgelegd om adverteren eerlijker en privacyvriendelijker te maken. Belangrijke ingrepen, maar wel ingrepen waar onze adverteerders goed mee om moeten leren gaan.

Lees verder »
Social Media Uitbesteden
Charlotte

10 veelvoorkomende blunders op social media

Je denkt misschien dat het een eitje is. Je maakt zakelijke accounts aan op Facebook, Instagram, LinkedIn en/of Twitter. Je streeft ernaar om geweldige content te creëren en deelt een voorproefje van je nieuwste product of vertelt iets over je diensten. Elke dag check je of er nieuwe likes of volgers zijn bijgekomen. Maar al snel merk je dat het lastiger is dan verwacht en weinig impact heeft. Hoe kan dat? Waarschijnlijk maak je een van deze veelvoorkomende fouten!

Lees verder »
Man falling into hole
Social Media Uitbesteden
Lucas Kloeten

Valkuilen wanneer je zelf met social media begint

Tegenwoordig kun je er simpelweg niet meer omheen: Social media. Het is iets waarvan je al snel kan denken: “Dat doe ik wel effe”. Maar toch blijkt vaak uit de praktijk dat je dit toch niet “effe” doet! 😉 Je neemt je voor om elke dag wat te plaatsen op je tijdlijn, maar omdat je het zo druk hebt verlies je deze taak al snel uit het oog. Of je weet gewoon niet wat je erop zou moeten zetten. Zelf je social media onderhouden? Bij deze de meest voorkomende valkuilen!

Lees verder »
Social Media Uitbesteden
Charlotte

Zo kies je de juiste social media kanalen voor jouw bedrijf

In de moderne zakenwereld is een sterke online aanwezigheid en socialmediamarketing essentieel voor het succes van bijna elk bedrijf. Echter, met zoveel verschillende socialmediaplatformen om uit te kiezen kan het lastig zijn om te bepalen welke kanalen je het beste in kunt zetten. Hoe weet je of je hier de juiste keuze in maakt? Je leest het in deze blog!

Lees verder »