Wees geen manusje van alles
Je denkt vast: “Ik wil zo veel mogelijk mensen bereiken, dus ik wil op ALLE kanalen aanwezig zijn!” Zo simpel werkt het helaas niet. Elk platform werkt anders: Instagram is bijvoorbeeld gefocust op beeld. Een goede foto is dus belangrijker dan de tekst. Op Twitter ligt dat weer totaal anders. Daar staan actualiteiten centraal en bestaat content meer uit bondige teksten en mededelingen. Een afbeelding is hier bijzaak en niet essentieel.
Daarnaast zijn er op ieder platform weer andere mensen actief. Het is zaak om goed te weten wat jouw doelgroep precies is, zodat je een passend kanaal kunt kiezen om je op te focussen. Wanneer je namelijk op elk kanaal actief bent, ben je dus ook actief voor mensen die totaal buiten jouw doelgroep vallen. Die gaan je dus niet volgen en daar zijn ook geen waardevolle leads en sales te halen. Op deze manier verspil je veel tijd aan iets wat niets oplevert. Daarnaast heb je per kanaal ook minder tijd te besteden. Hierdoor kun je ze niet optimaal benutten en doe je maar half werk voor elk kanaal, waardoor je niet de resultaten haalt die je zou willen. Zonde van je tijd natuurlijk!
Welke kanalen zijn er?
De keuze is reuze. Welk kanaal je gaat kiezen hangt vooral af van wat je doel is. Daarover later meer. We gaan eerst even inventariseren welke kanalen er allemaal zijn en hoeveel dagelijkse gebruikers elk kanaal ongeveer heeft. Voor het gemak van groot naar klein:
- Whatsapp – 9.700.000 dagelijkse gebruikers
- Facebook – 6.900.000 dagelijkse gebruikers
- Instagram – 4.000.000 dagelijkse gebruikers
- YouTube – 3.500.000 dagelijkse gebruikers
- Snapchat – 1.900.000 dagelijkse gebruikers
- TikTok – 1.600.000 dagelijkse gebruikers
- Twitter – 1.449.000 dagelijkse gebruikers
- LinkedIn – 1.153.000 dagelijkse gebruikers
- Pinterest – 985.000 dagelijkse gebruikers
Bron: Newcom.nl
Er zijn in Nederland dus 9 grote kanalen waar je voor kunt kiezen. Of is er meer? Er zijn namelijk nog talloze “kleine” kanalen, echter… Die kleine kanalen blijken toch best groot te zijn! Elk van deze kanalen werkt op zijn eigen manier en anders dan we gewend zijn van bijvoorbeeld Facebook en Instagram.
Zo heb je Twitch, een live streaming platform waar iedereen zijn eigen stream kan opzetten en hosten. Ook Reddit is wereldwijd gigantisch en bestaat zelfs al sinds 2005. Hier heb je voor zelfs de kleinste niche een hele community waar mensen actief in zijn door middel van “threads” waaronder andere gebruikers weer kunnen reageren. Hier gaat het er ook vooral om dat de community zelf dingen plaatst over het betreffende onderwerp of bedrijf.
Een ander platform voor communities is Discord. Oorspronkelijk speciaal ontwikkeld voor gamers, tegenwoordig vaak gebruikt voor complete communities. Op Discord kun je een ‘server’ aanmaken met verschillende kanalen. Per kanaal kun je een onderwerp instellen. Denk dan aan een ‘Q&A kanaal’ of een kanaal waar mensen foto’s kunnen delen. Op deze manier blijft het hoofdkanaal overzichtelijk. Discord kun je ook gebruiken om te (video)bellen en je scherm te delen. Het voordeel van Discord is dat je stabiel met 100 participanten tegelijk kunt (video)bellen.
Zijn er dan ook nadelen aan Discord? Jazeker. Waar je op andere platforms moderators hebt van het platform zelf, zijn die op Discord een stuk minder aanwezig. Hier zul je dus zelf voor moeten zorgen of je kunt iemand anders de moderator-rol geven. Overtreed iemand flink de algemene regels van Discord zelf? Dan kun je diegene wel aangeven bij Discord. Deze gebruiker wordt dan geblokkeerd van het platform.
Hoe moet je een kanaal kiezen?
De keuze van welk kanaal je het best kunt kiezen hangt vooral af van de doelgroep. Wil je de jeugd bereiken? Ga dan vooral naar Instagram en TikTok. Richt je je op B2B of op professionals? Dan kun je bij LinkedIn terecht. Op Facebook neemt het gebruik onder de jeugd elk jaar weer af. In de leeftijdscategorie 15-19 jaar is zelfs een sterke daling te zien. In hogere leeftijdscategorieën blijft de hoeveelheid gebruikers redelijk stabiel. Het is wel zo dat hoe ouder de doelgroep is, hoe belangrijker Facebook is.
En TikTok dan?
De vraag “Moeten we niet iets met TikTok doen of zo?” heb je vast en zeker bij jou op de werkvloer voorbij horen komen. Maar ja, wat moet je daar dan precies doen? Het leuke aan TikTok is: Het maakt niet uit wat je doet, als het maar niet te “zakelijk” is. Vooral amateuristisch ogende grappige video’s zorgen voor veel respons op TikTok. Dankzij het algoritme van het platform is het totaal willekeurig hoeveel gebruikers bij jouw video terecht komen. Het kan dus gebeuren dat je veel tijd en moeite in een filmpje stopt en dat je maar een paar honderd weergaven krijgt. Aan de andere kant kan een heel simpel filmpje miljoenen views pakken!
Wil je met het bedrijf op TikTok gaan, onthoud dan vooral: hou het zo makkelijk mogelijk voor jezelf. Je hoeft géén dure camera’s en andere apparatuur aan te schaffen, je telefoon is ruim voldoende! Ook scripts kun je achterwege laten, bedenk bijvoorbeeld een leuke grap bij een collega en film dat. Het gaat er vooral om dat het natuurlijk oogt en dus zeker niet geacteerd.