Wat is een Instagram story?

Een Instagram story is een verhaal die 24 uur zichtbaar is. Je kunt meerdere foto’s of video’s achter elkaar plaatsen, zodat het daadwerkelijk een verhaal wordt waar je doorheen kunt klikken! Waar dit verhaal over kan gaan? Bijvoorbeeld over jouw dag, of iets wat je interessant vindt (een boek, blog, etc) óf om een product uit te lichten: bedenk het zo gek nog niet en je kunt het in je story plaatsen. Ga je bijvoorbeeld bij een klant op bezoek? Dan kun je een fotootje van het bedrijfspand in jouw story plaatsen + de locatie van het bedrijf. Welke mogelijkheden er allemaal zijn met Instagram stories en hoe je zo’n story maakt? Dat leggen we je graag uit!

Hoe maak ik een Instagram story?

Er zijn twee manieren om een Instagram story toe te voegen. Je kunt op het plusteken rechtsboven klikken en kiezen voor ‘’verhaal’’, maar je kunt ook naar rechts swipen op je tijdlijn. Dan kom je automatisch in het overzicht om een verhaal te plaatsen. Vervolgens kun je ter plekke foto’s en video’s maken en toevoegen, maar je kunt ook foto’s kiezen uit je eigen galerij. De mogelijkheden om je story op te leuken zijn eindeloos: je kunt stickers toevoegen, Instagram filters gebruiken, polletjes aanmaken, gifjes gebruiken, muziek eronder zetten en/of een url naar je website toevoegen! Scroll vooral eens door alle mogelijkheden heen: niks is fout!

Ben je tevreden met je creatieve kunstwerk? Dan kun je het bericht plaatsen door op ‘Je verhaal’ te klikken. Nu wordt ‘ie zichtbaar op jouw profiel en in de tijdlijn van jouw volgers!

Wie kan mijn Instagram story zien?

Heb je een privé account? Dan krijgen alleen jouw volgers de story te zien boven in hun tijdlijn. Heb je een openbaar account? Dan kan de story door iedereen worden bekeken. Ben je benieuwd wie jouw story heeft bekeken? Klik op je eigen verhaal en swipe omhoog: hier staat precies hoeveel en wie jouw verhaal hebben bekeken. Ben je bijvoorbeeld een poll gestart? Dan kun je hier ook de statistieken en uitkomsten terugkijken. Heel handig als je bijvoorbeeld webshophouder bent en wilt weten of je een bepaald kledingstuk wel of niet moet inkopen!

Highlights

Heb je een story geplaatst, die interessant is om ná 24 uur ook nog terug te kijken? Dan kun je een highlight aanmaken op jouw Instagram profiel. Je kunt de highlight een naam geven, bijvoorbeeld ‘SALE’ en een omslagfoto geven. Alle verhalen die te maken hebben met jouw sale kun je vervolgens hieraan toevoegen. Zo kunnen jouw volgers gemakkelijk de sale terugvinden!

Eindeloze mogelijkheden

De mogelijkheden met stories zijn eindeloos en inmiddels zijn andere social media platformen, zoals Facebook en TikTok ook begonnen met 24 uur stories. In principe werken deze stories hetzelfde, alleen zijn de opties minder uitgebreid. Hier zelf geen tijd voor? Geen probleem je kunt namelijk je social media uitbesteden.

Alles helder?

Mooi! Zo niet, geen probleem. Dan staat jouw Social Media specialist natuurlijk voor je klaar. Heb je die niet? Dat valt op te lossen. Bekijk onze diensten

Help! Ik heb meer opheldering nodig

Heb je iets gelezen in een mail of blog wat je niet begreep, maar kan je het hier niet terugvinden? Geen paniek. Vul hieronder in welke term wat meer uitleg nodig heeft en we gaan er mee aan de slag.